Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Priserna i sociala medier återhämtar sig

Publicerad: 13 april 2021, 06:08

Foto: Getty Images

Varumärkeslojaliteten sätts på press under pandemin, techbranschen i öppet brev till utbildningsministern och priserna på annonser i sociala medier stiger. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TechAmazonE-handelÅse HolmbergNielsenSociala medier

När konsumentbeteendet snabbt förändrades i samband med virusutbrottet förra året var det många annonsörer som drog tillbaka sina reklaminvesteringar. Som följd sjönk annonspriserna i sociala medier. Nu tycks dock den tiden vara över. CPM-priserna på sociala plattformar börjar nämligen återhämta sig till mer normala nivåer, skriver Adage. Stitcherads, som jobbar med performance marketing Facebook, Instagram, Pinterest och Snapchat, noterade en prisökning på 47 procent för CPM i början av mars. Även byrån Aisle Rocket noterade att annonspriserna på Facebook i mitten av mars hade ökat med så mycket som 30 procent jämfört med samma period förra året är pandemin bröt ut. 

Samtidigt förväntar sig experter som Adweek pratat med att kostnaderna i sociala medier kommer öka framöver, både tack vare att människor återvänder till det konsumentbeteende de hade innan pandemin, vilket en studie från Nielsen visade i förra veckan, och nylanserade annonsformat och plattformar.

Varumärkeslojalitet under press
Även om konsumenterna börjar återvända är det många som förändrat hur de shoppar, vilka varumärken och butiker de föredrar. I alla fall om man ska tro en rapport från McKinsey som Marketingweek rapporterar om. Enligt den har 72 procent av brittiska konsumenter förändrat sitt shoppingbeteende under pandemin. 84 procent av de som hittade till ett nytt varumärke under pandemin uppger dessutom att de planerar att hålla fast vid det framöver. Millennials har enligt rapporten varit mest benägna att lägga om sitt konsumentbeteende. 30 procent av konsumenterna är optimistiska kring ekonomin och tror att den kommer återhämta sig inom två till tre månader. Det kan jämföras med att endast 17 procent hade samma inställning i november. 

Åse Holmberg föreslås till Svenskt Näringslivs styrelse
Åse Holmberg, vd för cybersäkerhetsföretaget Sentor sedan september förra året, föreslås bli ny styrelseledamot i Svenskt Näringslivs styrelse. Det skriver Dagens Opinion. Åse Holmberg kom närmast från rollen som interim chief commercial officer på Clas Ohlson med plats i koncernledningen och var innan dess marknads- och kommunikationsdiektör på Tele2 innan sammanslagningen med Com Hem. Valberedningen ska rösta om nya ledamöter på stämman den 20 maj. 

Ingen prispress från Amazon
När e-handelsjätten Amazon gjorde intåg i Sverige i oktober var det många som såg en totalt förändrad marknad framför sig. Ett halvår senare verkar dock effekten ha uteblivit. Till skillnad från tidigare prognoser har intresset för Amazon inte varit särskilt stort i Sverige samtidigt som priserna varit förändrade. Det skriver Breakit genom TT. Enligt Google Analytics var intresset störst vid lanseringsdagen för att därefter gå ned. Samtidigt har inga prisförändringar noterats enligt prisjämförelsesidan Pricerunners vd Nicklas Storåkers.

Techbranschen i öppet brev: vill ha mer programmering i skolorna
Flera företrädare för techbranschen går ut i ett öppet brev till utbildningsminister Anna Ekström för att kräva mer programmering och digital kunskap i skolan. Åsa Zetterberg, förbundsdirektör på branschorganisationen It & Telekomföretagen, säger till DN att intresset i dag är snedfördelat och att skolan har en viktig kompensatorisk roll. Enligt henne innebär bristen på it-kunniga att branschen i dag att tackar nej till affärer och står med en högre arbetslöshet än vad man skulle behöva ha. Förutom It &Telekomföretagen och har även Kodcentrum, Sylog, Prevas, Kivra och Scania undertecknat det öppna brevet. Undertecknarna hoppas att mer programmering och digitalisering i skolan även skulle kunna bidra till att locka fler kvinnor till techindustrin. I dag är bara 29 procent av de som jobbar i branschen kvinnor och på utbildningarna är siffran nästan bara hälften så stor. 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.