Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Prisregnet fortsätter – ytterligare vinster till Moldy Whopper

Publicerad: 10 juni 2021, 07:02

Biden begär utredning av utländska appar, Barbie får hållbar makeover och prisregnet fortsätter för ”Moldy Whopper”. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

IngoBurger KingJoe BidenDonald TrumpTikTokHållbarhetPinterestFacebook

När den sista omgången av vinnare i den hundrade upplagan av reklam- och designtävlingen ADC Awards nu presenterats står det klart att Ingo vinner sju guld för ”Moldy Whopper” för Burger King tillsammans med David Miami och Publicis Bukarest. Sex av vinsterna är i kategorin reklam och en i integrerat. Dessutom tar man hem ett brons i kategorin fotografi. ”Moldy Whopper” har redan belönats med två ”Best of discipline” i ADC Awards, vilket presenterades i förra veckan.

Under 2020 året var ”Moldy Whopper” årets mest prisade kampanj i internationella tävlingssammanhang med bland annat sex stycken ”Best in Discipline”-priser i One Show, en svart penna i D&AD och fem grand prix i Eurobest. För några veckor sedan kammade byrån även hem fem guldägg för kampanjen. 

Övriga vinster till Sverige var fem diplom, som gick till Bedow, Happy F&B, Neumeister Strategic Design Stockholm, Noel Pretorius Stockholm, samt Prime. 

Biden begär utredning av utländska appar
USA:s president Joe Biden drar tillbaka sin föregångare Donald Trumps riktade blockad av kinesiskägda Tiktok och Wechat, och begär i stället en bredare utredning av utländska appar. Utredningen ska genomföras av USA:s handelsdepartement och den nationella säkerhetsrådgivaren, och syftar till att ta reda på om apparna utgör ett hot mot USA:s nationella säkerhet genom tillgång till användardata. Det skriver Didigital

Nu blir Barbie hållbar
Leksaksjätten Mattel ger populära Barbie en hållbar makeover. ”Barbie loves the ocean”, blir den första Barbiedockan som är gjort av återvunnen, havsbunden plast. För att lansera dockan gör Mattel en stor kampanj som anspelar på Barbies långa relation till färgen rosa, kallad ”Framtiden för rosa är grön” (”The future of pink is green”).

Under de senaste åren har Mattel gjort flera förändringar för att modernisera Barbiedockan, som funnits i 62 år, med fokus på mångfald och ”female empowerment”. Det har gett effekt på försäljningen för varumärket Barbie, som ökade med 87 procent under det senaste kvartalet. Det skriver Adage.  

Toppchef lämnar Facebook
Globala annonschefen Carolyn Everson har varit på Facebook i över 10 år och har spelat en stor roll för techjättens relation till reklamindustrin. Inte minst har hon varit en viktig länk mellan Facebook och tunga annonsörer genom de många kontroverser som bolaget gått igenom, till exempel under förra sommarens annonsörsbojkott. Nu står det dock klart att Carolyn Everson lämnar Facebook. Orsaken är ännu okänd. Det skriver CNBC.

Pinterest i Pridekampanj – lanserar funktion för pronomen
Möjligheten att lägga till vilket könspronomen man vill bli tilltalad med finns sedan tidigare på Linkedin och i maj började även Instagram rulla ut funktionen. Nu följer Pinterest i deras fotspår. Som en del av en stor Pridekampanj kallad ”Show your colors” kommer användarna under de närmaste veckorna kunna lägga till i sina profiler vilket pronomen som bäst representerar deras könsidentitet. Möjligheten kommer finnas i 15 länder, bland annat USA, Spanien, Italien, Frankrike och Brasilien. Som en del av kampanjen lanserar Pinterest även en reklamfilm för sociala medier som sätter ljuset på sex Pinterestkreatörer som är HBTQI. Det skriver Adage

Amanda Törner (tjänstledig)

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News