Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

Professorn: ”Idioti av stora varumärken att skippa tv”

Publicerad: 7 November 2019, 07:45

Marknadsföringsprofessorn Mark Ritson ställer sig tveksam till Gaps strategi, Naturskyddsföreningen vill halvera antalet sålda bilar och landslagsmålvakten pekar på marknadsföringens insatser för damfotbollens lyft.


Mark Ritson: Att ett stort varumärke struntar i TV är ren idioti

Trots att tv-tittandet stadigt sjunker fungerar mediet bättre än något annat för att bygga lågsiktigt starka varumärken, åtminstone för de som har råd. Frågan är något som debatterats av världens främsta marknadsföringsexperter under flera års tid. 

För ett par år sedan meddelade Adidas att man skulle skippa tv-reklam helt, något man tidigare i år kallade sitt största misstag inom marknadsföring hittills. Nu är det klädkedjan Gap:s tur att vända sig från tv. Inför årets stora julkampanj har man på den amerikanska marknaden helt fokuserat på digitala kanaler, något som ifrågasätts av MarketingWeeks Mark Ritson. Den brittiske professorn skriver i en krönika att hans förslag inte är att Gap bör lägga hela sin budget i TV, men ifrågasätter varför man inte lagt en enda krona i mediet. Han tar även upp frågan om tron på ett enskilt medie som ska vara lösningen på allt, något han menar är problematiskt för de varumärken som vill lyckas på bred front.

Naturskyddsföreningen: Halvera försäljningen av bilar till 2040

Få industrier står inför en lika stor klimatomställning som bilindustrin. Hittills har man tacklat  de nya kraven genom att satsa på elbilar och tillverka bilarna i mer miljövänliga material. Nu säger dock Naturvårdsverket att själva försäljningen av bilar måste halveras till och med 2040. Dessutom måste alla bilar vid den tiden vara eldrivna, det rapporterar Sveriges Radio.

– Vi har en ambition om att vara ett föregångsland i världen. Och finns det något land i världen som också har väldigt goda förutsättningar att klara klimatomställningarna så är det Sverige, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Landslagsmålvakten: ”Lyftet kommer från marknadsföringen”

Sommarens fotbolls-VM innebar ett stort genombrott för damfotbollen i många länder, inte minst i Sverige. Liknande genombrott har spåtts flera gånger tidigare år, men den här gången ser landslagsmålvakten och veteranen Hedvig Lindahl en väsentlig skillnad – marknadsföringen har kommit in på banan.

– Nej det är inte en magisk VM-effekt. Det handlar om att folk har börjat jobba helt enkelt. Folk som är duktiga på marknadsföring har börjat jobba med det här på riktigt och då ser vi resultatet, säger hon i en intervju med Aftonbladet. 

”Behöver Sverige en ny Victoria Secret-butik?”

Inför öppningen av Victorias Secret nya flaggskeppsbutik i Stockholm har debatten om varumärket varit stor. Flera av Sveriges största influencers har gått ut och kritiserat varumärket vars ideal de menar får unga kvinnor att må dåligt. Varumärket har sedan flera år tillbaka kritiserats för att vara sexistiskt och förlegat, något Victorias Secret själva sagt sig vilja röra sig vidare från. I en krönika i Dagens Nyheter frågar sig Ida Yttergren om Sverige verkligen behöver ett varumärke som Victorias Secret:

”Hur underklädeskedjan ska återvinna de västerländska kunderna är oklart. Några detaljer vill de ansvariga som medverkar över högtalartelefonen inte dela med sig av, men säger att det går bra att besöka butiken för att se vad som sker.” skriver Yttergren.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.