Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Protestaktion mot brittiska byråer – anses bidra till klimatförstöringen

Publicerad: 13 oktober 2021, 06:43

Protestaktionerna mot hur miljöskadliga bolag marknadsför sig fortsätter, ny studie visar hur annonsörer ska fördela budgeten för bäst effekt och kreatören bakom ”Just do it” har avlidit. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

I veckan har 20 brittiska städer tapetserats med billboards och bussannonser som riktar skarp kritik mot några av landets största reklambyråer. Bakom kampanjen står aktivistgruppen Brandalism. Byråerna kritiseras för sin roll i den pågående klimatkrisen och för att de producerar vad Brandalism menar är skönmålande annonser för kunder som Shell, BP, Jaguar och British Airways.

Tillsammans med andra liksinnade grupper vill Brandalism att brittiska politiker ska följa Amsterdams policy om att förbjuda annonser för miljöskadliga bilar, flybolag och bolag med högt klimatavtryck.

Nyligen har även Greenpeace protesterat mot sättet som miljöskadliga företag marknadsförs och vill att EU förbjuder all fossil reklam och sponsring.

 

Ny studie: Bäst effekt om annonsörer fördelar budgeten i online och offline

Under gårdagen presenterade Dr. Grace Kite ny forskning som pekar hur annonsörer bör fördela sin budget för att få störst effekt. Kite har i sin studie, där underlaget är kampanjer som inte vunnit några priser, funnit att budgeten bör delas upp i online och offline och att maximal effekt nås om fördelningen är 45/55. I studien har sök, paid social, Youtube och display-annonser ingått i onlinekategorin. Hon understryker dock att man inte ska blanda ihop online/offline med taktiskt och mer varumärkesbyggande annonsering. Hon gläds över att brittiska annonsörer enligt siffror från Group M ligger nära den här fördelningen.

– Det är väldigt bra nyheter. Det känns fantastiskt att se att vår bransch inte begår den typen av systematiska misstag.

Hon vänder sig dessutom delvis mot de rapporter, som delvis kommit från brittiska IPA och som Resumé rapporterat om, som pekar på att annonseffekten skulle vara avtagande. Enligt henne berodde på den vikande effekten mellan 2005 och 2016 på att annonsörer fortfarande lärde sig hantera de digitala kanalerna, inte på kanalerna i sig. Enligt hennes studie är annonseffekten tillbaka på samma nivåer som 2005. 

IPA/Magic Numbers

Dryckesjätten: ”Allt svårare att hitta effekt via räckviddsmedier”

Just nu pågår den brittiska konferensen IPA Effworks Global där frågan om marknadsföring och effekt står i centrum. Under gårdagen diskuterade dryckesjätten Diageos effektchef Kiel Peterson frågan om räckviddsmedier i en post-pandemisk värld. Peterson menar att beteendeförändringarna som pandemin burit med sig gjort det svårare för annonsörer att få samma effekt som tidigare.

”Vi ser tydligt hur folk flyttar från städerna och isolerar sig i mindre kluster, något som får effekt även på den digitala världen. Folk samlas inte längre i urbana miljöer där de tar samma transportmedel och ser samma annonser”.

Resultatet av förändringarna är enligt Kiel Peterson att Diageo satsar än mer på personalisering, något som ställer ökade krav på förstahandsdata men även gedigna konsumentundersökningar.

Wieden+Kennedy-grundaren död

David Kennedy, medgrundare av legendariska Wieden+Kennedy och en av hjärnorna bakom Nikes ”Just do it”-kampanj, har avlidit. Wieden+Kennedy har sedan 80-talet varit en av världens främsta independentbyråer och är som mest kända just för sitt långa samarbete med Nike. 

”Folk frågar ofta vad det är som gör Wieden + Kennedy så speciell. Mitt svar brukar vara att det är sådana som David Kennedy som är förklaringen. Vi har förlorat en av de största men hans avtryck och arv kommer att leva vidare”

Facebooks lista på ”farliga individer och grupper” läckt

Techsajten The Intercept har fått tag på och publicerat Facebooks lista på vilka personer och grupper man inte tillåter på plattformen. Listan, som är uppdelad på tre olika nivåer, är 4000 namn lång och består till hälften av terrorister. I en kommentar till läckan säger Brian Fishman, chef för kontraterrorism på Facebook, säger att listan som läckts in är komplett.

”Att definiera och identifiera farliga organisationer är extremt svårt. Det finns inga hårda och fasta definitioner alla är eniga om” säger han.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.