Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Rapport: 50 000 amerikanska byråjobb väntas försvinna

Publicerad: 4 Juni 2020, 06:36

Forrester släpper dyster rapport om amerikanska byråmarknaden, Snapchat nästa sociala medie att markera mot Trump och så mottogs Nikes ”For once, don't do it”. Det och mer i dagens morgonsvep.


De närmaste två åren kommer 52 000 jobb att försvinna från den amerikanska byråmarknaden, det är åtminstone vad den den amerikanska analysfirman Forrester spår i en ny rapport. Forrester tror även att medieinvesteringarna kommer att minska med 23 procent. Hittills har 50 procent av nedskärningarna på den amerikanska byråmarknaden skett på reklambyråer. Reklambyråerna har i snitt tvingats göra sig av med 15 procent av sin personal. I jämförelse har digital- och mediebyråerna endast sagt upp sju procent av personalen.

– Rent ekonomiskt är reklambyråerna de byråer som drabbats hårdast i USA. Annonsering har blivit programmatisk och datadriven, en utveckling som reklambyråerna inte hängt med i, säger Jay Pattisall, analytiker på Forrester och författare till rapporten.

Snapchat slutar marknadsföra Donald Trumps konton

I helgen hotade den amerikanske presidenten Donald Trump de demonstranter som närmade sig Vita Huset med ”farligare hundar och vapen än de någonsin sett”. Till följd av det väljer nu Snapchat att inte längre ta med presidentens konto på den så kallade ”Discovery”-fliken, det rapporterar AdWeek. Bolaget säger att de inte vill vara bidra till att vara en plattform för någon som eldar på rasistiskt våld och orättvisor. Snapchat blir därmed den andra sociala medier-plattformen på kort tid som på något sätt markerar mot Donald Trump. Häromveckan valde Twitter att markera tweets från presidenten som icke trovärdiga.

Edelman säger upp sju procent av personalen

Pr-koncernen Edelman meddelade under gårdagsnatten att de kommer att säga upp 390 personer, motsvarande sju procent av den totala personalstyrkan. Det rapporterar Odwyer PR. Nedskärningarna kommer som en följd av coronavirusets spridning. Övrig personal kommer även behöva sänka sina löner med mellan fem och 20 procent, det berättade koncernens grundare och vd Richard Edelman under ett globalt digitalt möte. Edelman-koncernen kommer inte gå med förlust på grund av coronakrisen, men enligt uppgift vill Richard Edelman inte se dem göra någon förlust. 

Mätning: Så mottogs Nikes ”For once, don't do it”

En av de mer uppmärksammade reklamkampanjerna som släppts till följd av polismordet på George Floyd kom inte helt oväntat från Nike. Nu har analysbolaget Ace Metrix genomfört en mätning på hur filmen mottogs. Totalt ansåg 60 procent av respondenterna att reklamfilmen var stärkande. Målgruppen 16 till 49 ansåg att den var mer stärkande än 98 procent av övriga reklamfilmer. Respondenterna ansåg dock att ”For once, don't do it” i högre utsträckning än Colin Kaepernick-kampanjen ”Dream crazy” var opportunistisk. De ansåg inte att själva budskapet i filmen var fel men var avogt inställda till att ett företag använde situationen till att i deras ögon sälja mer produkter. Trots det fick filmen positiva resultat när det kommer till köpintention och få uppgav att de skulle komma att bojkotta Nike på grund av den.

Coronakrisen leder till ökad efterfrågan på konserver och färdigmat

Coronavirusets spridning och de smittskyddande åtgärderna har fått stora effekter på våra köpvanor. I början bunkrade många torrvaror och toalettpapper och många äldre har för första gången börjat e-handla. Nu kommer ytterligare nyheter som visar på en kategori som fått ett uppsving – konserver och färdigmat. Mellan februari och april i år ökade Campbell Soup Company, en av världens största aktörer inom segmentet, sin försäljning med 15 procent. Bolagets försäljning av konserverad mat och pastasåser ökade med hela 20 procent medan torrprodukter som kex, kakor och chips ökade med nio procent. Analytiker på banken Wells Fargo tror att den här typen av beteende kommer att bestå tills dess att ett vaccin blivit tillgängligt för allmänheten, det rapporterar AdWeek.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.