Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Rapport: En tredjedel av marknadscheferna litar inte på data

Publicerad: 11 november 2021, 07:23

Ju högre upp i organisationen – desto mindre litar du på data enligt ny rapport, Instagram uppmuntrar till att ta app-pauser och Youtube döljer antalet ogilla-markeringar. Här är torsdagssvepet.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

En ny undersökning från Adverity visar att en tredjedel av marknadscheferna inte litar på datan som de får för att göra sina kampanjer. Siffran stiger till 51 procent för teknikcheferna (CTO:s) och it-cheferna (CDO:s). Förtroendeklyftan ökar ju högre upp i organisationen du kommer, vilket är en anledning att oroa sig, eftersom det är där som viktiga beslut om budget, utgifter och kampanjoptimering tas. Detta kan leda till att stora belopp slösas bort, enligt Adverity.

Några intressanta findings:
42 procent av marknadsförare och dataanalytiker säger att den största utmaningen är den tid som slösas bort manuellt på att bråka kring datan
38 procent pekar också på en oförmåga att mäta ROI på utgifterna
Två tredjedelar uppger att deras absolut viktigaste fokus för 2022 är målgruppsbyggande och målinriktning, tillsammans med personaliserat innehåll till sina kunder

Läs delar av studien här.

Instagram testar ny funktion: uppmuntrar användarna att stänga ner appen
Instagram testar en ny funktion, nämligen ”ta en paus”, som ska uppmana användarna att stänga ner appen. Detta kommer inte långt efter att Meta och deras plattformar mottagit kritik kring hur man interagerar med produkterna, bland annat ska den öka psykisk ohälsa bland tonåringar. Med ”ta en paus” så kommer användarna få notifikation efter att de har spenderat 10, 20 eller 30 minuter på plattformen. Funktionen är liknande Apples skärmtid som kan se hur lång tid man spenderar på olika appar och webbsajter. 

Visselblåsaren ”extremt oroad” över Metaverse
Facebooks ex-anställda, visselblåsaren Frances Haugen, varnar för företagets bygge ”Metaverse.” Detta var något hon talade om i Frankrikes parlament på onsdagen. Facebook vill skapa ett övervakningssamhälle med sensorer, mikrofoner och annat, och att arbetsgivare till slut kan använda sig av detta anser hon vara ”superproblematiskt.” Facebook meddelade i oktober om planerna på sitt Metaverse som ska vara en uppdaterad virtuell version av internet. Bygget har fått en hel del kritik, bland annat kallas det ”dystopiskt” av en av företagets tidiga investerare.

Youtube döljer ogilla-markeringar
Youtube kommer från och med nu dölja antalet ogilla-markeringar på alla videoklipp på plattformen. Tanken är att detta ska minska antalet ”ogilla-attacker”, alltså när en grupp människor driver upp dessa markeringar på en viss video. Man menar också att man vill främja en mer respektfull interaktion tittare och kreatörer emellan. Detta betyder dock inte att knappen försvinner helt, utan bara siffran, och innehållsskaparen får en privat notifikation när någon har tryckt.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.