Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Rapport: Facebook samlar in reklamdata om minderåriga

Publicerad: 17 november 2021, 07:44

Facebook samlar in reklamdata om minderåriga, enligt en ny rapport.

Facebook och Instagram samlar in data från personer under 18 med verktyg som spårar deras aktivitet i webbläsaren, Discovery: Tittare kommer kunna interagera med annonser och amerikanska marknadsförare bli mer inkluderande. Det är mer i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MetaFacebookInstagramMorgonsvepetTV-reklamApple

Facebook och instagram samlar in data från personer under 18 med verktyg som spårar deras aktivitet i webbläsaren. 

Rapporten är skriven av den australiensiska klimatgruppen Global action plan och genomfördes genom att skapa tre fejkkonton där ett konto simulerade en 13-åring och två konton 16-åringar, skriver The Guardian. De som genomförde studien fann att moderbolaget Meta samlade in information genom Facebook, Instagram och Messenger medan fejkanvändarna använde webbläsaren för att besöka lokala tidningssajter och klädbutiker. ”Det finns ingen anledning att spara den sortens data förutom att mata annonsleveranssystemet”, står det i rapporten.

En talesperson för Meta nekar till att spårningen används för att utforma reklam anpassad för minderåriga.

Discovery: Tittare kommer kunna interagera med annonser

Tv-reklamen kommer att genomgå snabb förändring i framtiden. Det menar Discoverys chef för digitala annonser Jim Keller. I en tid då fler tv-apparater är uppkopplade mot internet kommer det också ge marknadsförare möjligheter att interagera med specifika målgrupper, skriver Beet TV som intervjuat Jim Keller.

– Det handlar om den ökade räckvidden som uppkopplade tv-apparater möjliggör för marknadsförare att bredda deras traditionella mediamix med kommande uppkopplade reklamsystem, säger Jim Keller till Beet TV.

Apple försvarar köp av App Store-annonser

Apple anklagas för att köpa Google-annonser i syfte att driva trafik till deras egen App store och tjäna pengar på avgifter för appköp av dyra abonnemangstjänster, skriver Omni.

Men företaget vill inte veta av beskrivningen utan menar att Google-annonserna inte köps i hemlighet eller utan utvecklarnas eget medgivande.Apple menar att man har gjort reklam för apparna man säljer i App store sedan fem år tillbaka. Bolaget menar också att det tydligt framgår att annonserna kommer från App Store.

USA:s reklammarknad blir med inkluderande enligt rapport

Amerikanska marknadsförare blir sakta mer och mer inkluderande, enligt en rapport från Association of National Advertisers, skriver Ad age.

En större andel av marknadsförare anser sig själva tillhöra kategorin ”etniskt olikartade” nu än i tidigare rapporter. Samtidigt är svarta, latino och ursprungsbefolkningen underrepresenterade på den amerikanska reklammarknaden.

 

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.