Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Rapport: Fler kvinnliga marknadschefer än någonsin

Publicerad: 30 april 2021, 06:24

Nästan hälften av amerikanska marknadschefer är kvinnor, ny Ehrenberg-Bass-studie visar den enda framgångsrika strategin för B2B-bolag och 20-procentig användartillväxt för Twitter. Det och mer i dagens morgonsvep.


Marknadschefernas tid på posten kortare än någonsin

Den genomsnittliga tiden en marknadschef är kvar på ett bolag föll under 2020 till 40 månader, vilket är den kortaste uppmätta tiden sedan 2009. Det visar en ny rapport från Spencer Stuart som tittat på de 100 mest annonsintensiva varumärkena i USA. Samma rapport visar att tiden en vd sitter kvar är längre än någonsin, 80 månader. Att trenderna för vd:ar och marknadschefer går åt olika håll var något som förvånade rapportförfattarna.

Vidare har andelen kvinnliga marknadschefer ökat kraftigt de senaste två åren, 2020 utgjorde kvinnor 47 procent av alla marknadschefer medan siffran för 2018 låg på 36 procent. Det är den högsta nivån som någonsin redovisats.

Ehrenberg-Bass: Nya kunder enda fungerande strategin för B2B-bolag att driva tillväxt

En ny studie från Ehrenberg-Bass-instisutet visar att det bästa sättet för B2B-bolag att driva tillväxt är att locka till sig nya kunder snarare än att öka kundlojaliteten och uppsälja befintliga kunder. Jenni Romaniuk, som lett studien, säger att de som argumenterar för det senare lever i en drömvärld fylld av konsultsnack. Det är sedan tidigare känt att samma regler gäller för B2C-bolag, där det sedan 60-talet är klarlagt att storlek på användarbasen i sig ökar lojaliteten. Insikten har delvis varit känd sen tidigare, men studien är den första som klarlägger sambanden.

– De flesta marknadsförare inom B2B och B2C tror att det finns två strategier att driva tillväxt, antingen genom ökad kundlojalitet eller genom ökad kundtillväxt. Vad Jenni Romaniuk studie visar är att bara en av de två strategierna faktiskt fungerar, säger Peter Weinberg, global chef på Linkedin B2B Institute. 

Läs en längre sammanfattning av studien på Marketingweek.

20-procentig användartillväxt för Twitter

Under årets första kvartal hade Twitter 199 miljoner användare, vilket utgör en ökning på 20 procent i jämförelse med samma period förra året. Analytiker hade dock väntat sig en marginellt högre användartillväxt, varför aktien i efterhandeln föll nio procent. Amerikanska medier lyfter fram pandemin och det amerikanska presidentvalet som två faktorer som drivit på användartillväxten. Antalet inlägg ökade även med 28 procent. Bolagets omsättning ökad även med 30 procent. Twitter själva spår dock att tillväxten kommer att bromsa in senare under året, det rapporterar Socialmediatoday.

Instagram släpper Clubhouse-liknande funktion

Framgångarna för Clubhouse har onekligen satt fart på de konkurrerande sociala medier-jättarna. Twitter har redan lanserat sin egen version och nu släpper Instagram en funktion för öppna gruppvideosamtal där användarna inte behöver ha kameran påslagen. Instagram säger själva att användare är mycket mer benägna att gå med i ett samtal om de inte behöver oroa sig över hur de ser ut. Däremot finns det dock inte möjlighet för administratörer av samtalet att tysta andra deltagare, något som varit en av Clubhouse framgångsfaktorer, det rapporterar Techcrunch

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.