Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Rapport: Majoritet av konsumenter redo att återgå till pre-pandemiska vanor

Publicerad: 8 april 2021, 06:37

Foto: martin-dm

Konsumenterna är trötta på sina pandemiska vanor och vill återgå till livet innan Covid-19, Charlotte Kalla om aprilskämtet med kondomerna och digitala annonsintäkter ökade med över 12 procent 2020. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterKronans ApotekFacebookClubhouseCharlotte Kalla

Det är i en rapport från Nielsen som man konstaterar att 61 procent av tillfrågade amerikanska konsumenter är redo att återgå till samma vanor som de hade före pandemin bröt ut. Detta går att jämföra med en studie från april förra året, då endast 34 procent av konsumenterna var redo för detsamma. Ungefär två tredjedelar säger att tillvaron känns säkrare nu än förra månaden. Detta i kontrast till april 2020 då 38 procent av konsumenterna sa detsamma. Annan intressant fakta från studien är att åtta av tio amerikaner handlar online nu, jämfört med sju av tio innan pandemin. Det här skriver Adage.

Kalla om Kronans kondomskämt: ”Skapade mycket känslor inom mig”
”Kalla kondomer – med extra mycket glid”, hette produkten som skojlanserades av Kronans Apotek och Charlotte Kalla den första april. I skojannonsen hade man dessutom citerat Charlotte Kalla med ”För mig är det viktigt med bra glid för en säker målgång”. Sedan tidigare har längdskidåkerskan ett samarbete med Kronans Apotek, som bland annat säljer hennes nylanserade hudvårdsserie.  I en intervju med Charlotte Kalla inför veckans SM-tävlingar, ställer man frågor om samarbetet med apoteket. Längdskidåkerskan säger att skämtet har genererat mycket respons från oväntade håll.

– Det var Kronan som kom med idén. Först var jag tvungen att se en extra gång om det var de som var avsändare. Har det här gått igenom Olle-filtret, min agent? Sen, shit. Det skapade så mycket känslor inom mig så jag ville köra det. Har de skickat ut den här bollen måste jag verkligen skicka den vidare. Man måste få bjuda på sig själv när man får chansen, säger Charlotte Kalla till Sportbladet. 

Facebook kommer inte meddela berörda i dataläckan
Trots att uppgifter om 533 miljoner användare har läckt ut har Facebook inga planer på att meddela de drabbade personerna om detta. Anledningen ska dels vara att man inte är säker på vilka användare som behöver notifieras. Dessutom finns inga åtgärder att vidta eftersom uppgifterna redan cirkulerar på internet. Detta meddelar en talesperson för det sociala nätverket till Reuters. 

Digitala annonsintäkter ökade med över 12 procent 2020
De amerikanska digitala annonsintäkterna ökade med mer än 12 procent 2020 till 140 miljarder dollar. Detta enligt en rapport från PWC på uppdrag av IAB. Särskild uppgång kom i det fjärde kvartalet i fjol. Faktum är att Q4 2020 stod för de högsta intäkterna från digital annonsering på mer än 20 år, trots pandemin. Bland annat växte onlinevideo med 20,6 procent till 26,2 miljarder dollar, sociala medier med 16,3 procent till 41,5 miljarder dollar och programmatic med 24,9 procent till 14,2 miljarder dollar. Faktorer som bidrog till detta var bland förberedelse inför julhelgen, ”use it or lose it”-mediebudgetar i slutet av året samt intäkter från politisk reklam. Om detta rapporterar Adage. 

Twitter ville köpa Clubhouse
34,5 miljarder dollar. Den prislappen ska Twitter ha erbjudit i utbyte mot ägandeskapet över Clubhouse, enligt källor till Bloomberg och Techcrunch. Samtalen, som enligt uppgifterna ska ha strandat för några dagar sedan, ska ha pågått i flera månader. Samtidigt står Clubhouse nu inför att genomföra en stor investeringsrunda – varför Techcrunch påpekar att uppgifterna om Twitters intresse kommer ganska lägligt.

 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.