Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Rapport: Marknadsförare spenderar bara 18 procent av arbetstiden på kreativt arbete

Publicerad: 19 augusti 2021, 06:37

Mer av marknadsförares tid går åt till tidsrapportering, enligt en ny rapport. Facebook börjar dela med sig av vilka inlägg som syns mest på plattformen och Brynäs försöker rädda säsongens nya reklam. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookMemmoPepsiCoca ColaMorgonsvepet

Enligt en rapport från PHD spenderar marknadsförare mindre tid på kreativt arbete, och mer på tidsrapportering, skriver Campaign. Undersökningen bygger på svar från 1721 seniora marknadsförare från hela världen. Det visar sig att tidsrapportering tar upp 57 procent mer tid nu än för tio år sedan. 88 procent av de tillfrågade menar att majoriteten av deras arbetstid spenderas på rapportering, utvärdering, planering och analyser. Endast 18 procent av arbetstiden spenderas med kreativt tänkande och idéer, enligt rapporten. 

Uppkomsten av artificiell intelligens och automatisering har gjort att mindre tid behöver spenderas på att utforma kampanjer, menar PHD:s strateg Mark Holden. Resultatet ger en fingervisning på hur framtidens marknadsföringsarbete kommer se ut, säger han.

Marknadsförarna själva tror dock att trenden kommer vända. 91 procent tror att man om tio år kommer spendera mer tid åt idéer och allt mindre på analys.

Facebook avslöjar mest sedda inläggen

Från och med nu kommer Facebook redovisa de mest sedda sidorna på plattformen varje kvartal, det skriver Adage. Det är första gången som Facebook delar med sig av den här typen av statistik, men kritiseras för brist på detaljer. I rapporten räknas innehåll som dyker upp i nyhetsflödet som sett. Det förs alltså ingen statistik på interaktion eller reaktioner på innehållet. 

I toppen av listan ligger Youtube, vars innehåll alltså når flest användare, tillsammans med Amazon, Unicef, Gofundme och Twitter.

Rapporten är en del av Facebooks försök att motverka uppfattningen av plattformen som full av ”fake news”, skriver Adage. Plattformen har kritiserats av medier för att ge utrymme åt konspirationsteorier och desinformation. 

Videohälsningsappen Memmo tar in 100 miljoner kronor i kapital

Den svenska appen Memmo låter användare beställa videohälsningar från kändisar. Nu tar man in 100 miljoner kronor i ett kapitaltillskott, från bland annat amerikanske riskkapitalbolag, skriver Dagens industri

Appen grundades 2019 av Gustav Lundberg Turesson och Tobias Bengtsdahl och backas bland annat av PR-profilen Daniel Redgert. Sedan pandemin bröt ut har appens popularitet ökat, något grundarna tror beror på våra förändrade digitala vanor. 

Reklam i Monitor Arena riskerar förstöras av översvämningarna

Gävleborgs län har drabbats av stora översvämningar till följd av kraftigt regnoväder. Hus, trädgårdar och vägar ligger under vatten och försäkringsbolagen har fått in hundratals anmälningar. Brynäs hemarena Monitor Arena har också drabbats av vattenmängden och nu riskerar den nylagda reklamen på isen att förstöras, rapporterar P4 Gävleborg.

Klubben riskerar stora ekonomiska konsekvenser, säger Peter Jensen, driftchef för arenan, till P4. Nu pågår försök att rädda reklamen från det smutsiga vattnet.

Pepsi hånar Coca-Colas sockerfria läsk

Försäljningen av sockerfri läsk ökar i USA, och det leder till ökad rivalitet mellan Pepsico och Coca-Cola. Sedan Coca-Colas nysatsning på Coca-Cola Zero kommer nu Pepsis motdrag – man kommer ersätta kunderna när de byter till Pepsi, skriver The Drum

Pepsis marknadsdirektör, Todd Kaplan, säger att Pepsi är perfekt för de konsumenter som inte vill kompromissa med smaken – en referens till Coca-Cola Zeros nya smak.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News