Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Rapport: Programmatiska annonser utgör 40 procent av globala digitala mediebudgeten

Publicerad: 21 Augusti 2020, 06:43

Programmatisk annonsering fortsätter att växa, Voi:s kommunikationschef ska själv dyka efter dumpade elsparkcyklar och JKL-grundaren lämnar. Det och mer i veckans sista morgonsvep.


Programmatisk annonsering utgör två femtedelar av digitala mediepengarna

Enligt en ny rapport från World Federation of Advertisers, WFA, står programmatisk annonsering nu för 41 procent av den totala digitala mediebudgeten. Skillnaderna runtom i världen är stora och tillväxten sker främst i Asien och Stillahavsregionen (APAC). Ytterligare trender som rapporten visar på är att allt fler vänder sig till oberoende trading desks för sina programmatiska köp.

– Annonsörerna har sedan den programmatiska annonseringens intåg befunnit sig i en brant inlärningskurva och många tar nu mer kontroll över hela processen genom att öka sina inhouse-förmågor och skruva på byråmodellerna, säger Ranji David, WFA director of marketing services i Asien och Stillahavsregionen.

Undersökningen baseras på data från 37 globala företag.

JKL-grundaren Anders Lindberg lämnar - startar eget

När JKL-grundaren Anders Lindberg nu lämnar byrån för att starta eget är det bara Bo Jansson som finns kvar av den ursprungliga grundartrion. Sedan tidigare har Anders Kempe lämnat. Nu rapporterar Dagens Opinion att Lindberg kommer att starta en egen mindre konsultverksamhet.

– Under sommaren fyllde jag 60 år. Då tänkte jag att det vore spännande att under de sista åren i mitt yrkesliv ägna mig åt det jag började med, att börja bygga en rådgivningsportfölj och kanske komma i fråga för uppdrag och engagemang som inte är möjliga att ta sig an som anställd i ett multinationellt företag, säger Anders Lindberg till Dagens Opinion.

Voi:s kommunikationschef: ”Ska själv dyka efter cyklarna”

Sedan elsparkcyklarnas inträde på marknaden är det många som roat sig, eller protesterat mot fenomenet, genom att slänga sparkcyklarna i vattnet. Kritikerna menar att elsparkcyklarna parkeras på fel ställen och förfular stadskärnan. Enligt organisationen Rena Mälaren har de plockat upp 355 stycken ur vattnet, motsvarande sju ton elsparkcyklar. Nu säger bolagets kommunikationschef Katarina Hunter Eriksson att hon själv kommer hjälpa till med att få upp cyklarna från havets botten.

– Jag tycker om att dyka samtidigt som jag brinner för den här frågan, säger hon till Dagens industri.

Juridisk uppgörelse fick Facebookaktien att stiga

Frågan om lagring av biometrisk data är av sin natur känslig. Icke desto mindre ser flera av de stora techjättarna de nya möjligheterna som avgörande för framtida affärsframgångar. Under natten avgjordes ett mål utanför domstol där flera Facebookanvändare från Illinois i USA anklade bolaget för att ha samlat in data kring ansiktsigenkänning. Facebook har tidigare erbjudit att betala ut 650 miljoner dollar för att nå en uppgörelse, det krävdes dock ytterligare 100 miljoner dollar för att parterna skulle komma överens. Uppgörelsen ledde till att Facebooks aktie steg med 2,4 procent, det skriver Reuters.

Taiwan förbjuder Tencent och Iqiyi

Under sommaren har frågan om Tiktok och att bolaget är skyldiga att dela med sig av data till den kinesiska regimen varit en het potatis. Appen är bland annat förbjuden i Indien och Donald Trump har krävt att Tiktoks amerikanska verksamhet säljs av till en annan ägare än kinesiska Bytedance. Nu följer även Taiwan, som länge legat i konflikt med Kina, i Indiens spår genom att förbjuda de kinesiska techbolagen Tencent och Iqiyi (som ägs av Baidu), det rapporterar The Drum.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.