Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Rapport: Reklambranschen överskattar allmänhetens intresse för pengar och status

Publicerad: 24 Juni 2020, 06:39

Rapporten ”The Aspiration Window” visar glapp mellan reklambranschen och allmänheten, Ogilvy får ny global vd och ingen succé för fransk coronaapp. Det och mer i dagens morgonsvep.


I början av veckan publicerades rapporten ”The Aspiration Window” av Reach Solutions, ägare till de brittiska dagstidningarna Mirror och Express. I studien jämför de svaren från 2000 riksrepresentativa britter med 200 svar från anställda inom reklam- och byråvärlden. Studien visar att området där grupperna skiljer sig som allra mest är pengar och status samt hur mycket allmänheten bryr sig om dem. Generellt så trodde reklamarna att allmänheten bryr sig mer om pengar och dyra saker än vad de faktiskt gör. Exempelvis trodde 68 procent av reklamarna att en vanlig människa vill äga dyra saker, medan bara elva procent av de övriga respondenterna uppgav att det stämde in på dem. Reklamarrespondenterna överskattade även hur mycket allmänheten bryr sig om hur många som vet vem de är, deras önskan att stå ut, att ha ett välbetalt jobb och att följa med i de senaste trenderna.

Läs mer om rapporten här! 

Han blir Ogilvys nye globala vd

Andy Main, så heter reklambyrån Ogilvys nye globala vd. Main kommer närmast från en roll som vd på Deloitte Digital och efterträder John Seifert som går i pension. Under sin tid som vd på Deloitte Digital har han basat över en lång rad förvärv och rankades 2017 och 2018 av AdWeek som en av medie- reklam- och techvärldens mäktigaste spelare. I Sverige är Ogilvy representerade av Ingo som 2011 blev till genom en sammanslagning av Ogilvy och Grey.

Twitter varnar för Trumptweet

Twitter har den senaste månaden markerat mot president Donald Trumps twittrande och ”flaggat” flera tweets som otillförlitliga. Nu agerar plattformen återigen mot en av Trumps tweets. I tweeten varnar Donald Trump demonstranter i Washington DC för att skapa en ”autonom zon”, likt demonstranterna i Seattle, och att de i så fall kommer att bemötas med ”verklig kraft”. Twitter anser att tweeten bryter mot deras regler om våldsamt beteende, varför en varningsflagg kommer att placeras under den och andra användare kan heller inte retweeta den, det rapporterar AFP.

HSBC:s marknadschef: ”Coronapandemin en chans för marknadsföringen att göra en omstart”

Förra veckan var tanken att Cannes Lions skulle gått av stapeln, på grund av pandemin har dock organisatörerna ersatt den vanliga festivalveckan med en lång rad digitala seminarier och föreläsningar. Under gårdagen berättade den brittiska banken HSBC:s globala marknadschef, Leanne Cutts, att hon ser pandemin som en chans till förbättring. Enligt henne har många företag på grund av de snabba förändringarna som att jobba hemma, ändringar i erbjudanden och digitala möten fått dem att inse att de kan ställa om snabbare än vad de tidigare trott.

”Vi har haft mer digital och virtuell kontakt med kunderna de senaste tre månaderna än vad vi haft de tre tidigare åren. Processer som tidigare var tvungna att ske genom ett möte och fysisk närhet, som att skriva på något, kan nu göras online. Vi vet att vi kan ändra oss snabbt och det är något vi kommer jobba för att fortsätta med”.

Ingen succé för fransk coronaapp

Debatten om huruvida länder bör använda sig av appar för att spåra smittade av covid 19 har sedan ett par månader tillbaka varit en stor diskussionspunkt och Folkhälsomyndigheten avråder fortfarande från användandet av Sveriges största coronaapp. Nu visar det sig att den franska appen StopCovid inte blivit någon succé, det rapporterar AFP. Enligt landets digitaliseringsminister, Cedric O, har bara 14 personer blivit varnade av appen om att de riskerar att ha smittats av viruset. Appen har funnits tillgänglig i tre veckor och används av 1,5 miljoner fransmän.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.