Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Raseri mot kommunens reklamfilm – hyllas på främlingsfientliga sajter

Publicerad: 12 November 2019, 07:27

Staffanstorp kommuns nya reklamfilm.

Foto: Staffanstorp.se

Staffanstorp kritiseras i sociala medier, politiska annonser på Facebook faktagranskas inte i Sverige och Alibaba krossar rekord på Singles Day. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklamMorgonsvepetReklamfilmKritik

Staffanstorps kommun har hamnat i rejält blåsväder på sociala medier efter att ha släppt sin nya reklamfilm. Filmen visar Staffanstorp som en ny boendeort för de som har ”tröttnat” på våldet i Malmö och visar bland annat en mamma och en dotter som flyr från ett gäng. Kritiken berör bland annat att man bara har med vita människor och deras slogan ”Som resten av Sverige borde vara”, skriver Expressen. Enligt tidningen har reklamen även hyllats på främlingsfientliga sajter. Kommunalrådet Christian Sonesson (M) säger att kommunen inte tänker på hudfärg när de gör annonser. Filmen är gjord av byrån Shape & Brand i Malmö.

Facebooks besked: Politiska annonser faktagranskas inte i Sverige
Uppståndelse uppstod under gårdagens grillning av Facebook på Publicistklubben på Södra Teatern. Att Facebook svarar på journalisternas frågor hör inte till vanligheterna, men denna gång mötte de bland andra Expressens Karin Olsson och SVT:s Jan Helin. Även Breakits reporter Erik Wisterberg var inbjuden för att ställa frågor. När frågan om politiska annonser kom upp stod det klart att Facebook godkänner att svenska politiska aktörer får målgruppsstyra annonser och utan att faktagranskas, i princip att sprida rena lögner. Detta bekräftades av Sverigechefen Sam Rihani. Ämnet är en stor diskussion och redan ett faktum i USA, och kommer nu alltså gälla även i Sverige. Mark Zuckerberg har tidigare sagt att Facebook inte ska fungera som en censurerande plattform. Anställda har även gått ut i protester mot reglerna för politiska annonser.

Alibaba slår försäljningsrekord på Singles Day
Shoppingfenomenet Singles Day växer – och kinesiska Alibaba slår rekord. E-handelsplattformen sålde produkter för 38,4 miljarder dollar under gårdagen. Det tog endast en minut och åtta sekunder att sälja för en miljard dollar. USA är inte ens i närheten av dessa siffror, skriver Adweek. Under landets största shoppingdag Black Friday spenderade amerikanarna för 6,2 miljarder dollar 2018.

The Amazing Society utvecklar inkluderingsarbetet
The Amazing Society har siktet inställt på att skapa mer inkluderande reklam. Nu inleder de ett samarbete med Barakat Ghebrehawariat, känd som ”Demokratiagenten” och föreläsare inom mångfald. TAS kommer att fokusera på två områden: representation i produktionerna och rekryteringsprocesser med fokus på mångfald, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Instagram betalar influencers videor – om de undviker politik
Instagram är villiga att betala tusentals dollar för influencers videoproduktioner i deras tjänst IGTV – så länge de inte pratar om politik eller val. Detta enligt ett kontrakt som Bloomberg har tagit del av. Detta har lett till en konflikt om yttrandefrihet parterna emellan. Beslutet står i motsats till Facebooks försvar kring politiska åsikter på nätet som de tvärtemot menar ska få flöda fritt.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.