Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Reklambranschen återhämtar sig 2021

Publicerad: 16 Juni 2020, 06:25

Reklamindustrin spås omsätta 647 miljarder dollar 2021.

Foto: Jezael Melgoza

Instagram utreder partisk algoritm, kreditkort ”utan avgift” kritiseras av Konsumentverket och Peter ”Foppa” Forsberg ryter till om fejkad bitcoinreklam. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

BitcoinBlack Lives MatterInstagramPeter ForsbergIPGKonsumentverket

En ny rapport från IPG Mediabrands mediestrategibolag Magna Global spår att reklambranschen återhämtar sig redan nästa år. Coronakrisen går däremot inte obemärkt förbi. Enligt Magna Global tappar branschen, bara i USA, 11 miljarder dollar i intäkter under 2020. Tappet mildras dock av presidentvalet, då stora summor kommer att spenderas på reklam och marknadsföring. Det rapporterar Adweek

Enligt uträkningarna kommer den amerikanska reklammarknaden att stabiliseras i det tredje kvartalet, och återhämta sig i det fjärde. Blir så fallet innebär det att många bolag som tvingats ta till temporära lösningar för att överleva krisen kan pusta ut. 

Tidigare rapporter har kommit fram till att reklambranschen som helhet kommer att omsätta 745 miljarder dollar 2021. Nu lär den siffran enbart landa på 647 miljarder dollar, enligt Magna Global. 

Efter Black Lives Matter – Instagram utreder partisk algoritm
Instagrams vd Adam Mosseri har, i spåren av Black Lives Matter-demonstrationerna, gått ut och sagt att plattformen nu tar steg för att bättre stötta den svarta communityn. Bildappen kommer att fokusera på fyra områden: trakasserier, verifikation, distribution och algoritm. Det handlar till exempel om att utvärdera hur innehåll rekommenderas på appen, för att se om algoritmen är partisk. Det rapporterar The Verge

Instagram kommer också att titta närmare på hur appen behandlar andra grupper. 

– Vårt mål är att Instagram ska vara en plats där alla känner sig trygga, stöttade och fria att uttrycka sig, och jag hoppas att detta kommer att ta oss närmare det målet, säger Adam Mosseri enligt sajten. 

Fintechbolag kritiseras av Konsumentverket
Kreditkortet Rebilla, ägt av det svenska fintechbolaget Northmill, har bland annat marknadsfört sig med parollen ”Vårt löfte till dig, inte en enda avgift”. I själva verket har Northmill tagit ut en förseningsavgift på 190 kronor, en påminnelseavgift på 60 kronor och en inkassoavgift på 180 kronor för deras bankkort. Långt ifrån avgiftsfritt alltså. 

Nu kritiseras de av Konsumentverket för vilseledande reklam och oskäliga förseningsavgifter. Det rapporterar Di Digital

I fintechbolagets svar till Konsumentverket skriver de att kreditkortet kommer att dras tillbaka. Men beslutet har enligt bolagsjuristen Niclas Carlsson ingenting med Konsumentverkets kritik att göra. 

– Nu renodlar vi vårt bankerbjudande för att bli ännu tydligare mot kunderna, säger han till nyhetssajten. 

Efter 100 år – Band Aid gör plåster i mörk hudton
Efter ett tidigare misslyckats försök från Johnson & Johnson-ägda Band-Aid, lanserar bolaget nu sina första plåster i mörk hudton. Det blir då andra gången det sker i bolagets 120-åriga historia, rapporterar Adweek

Initiativet tas i samband med att Johnson & Johnson lovar att donera 10 miljoner dollar för att motverka rasism i USA, de kommande tre åren, som en följd av Black Lives Matter- demonstrationerna.

”Vi hör dig. Vi ser dig. Vi lyssnar på dig”, skriver bolaget i ett inlägg på Instagram där de annonserar sina nya plåster. 

Peter ”Foppa” Forsberg varnar för fejkreklam
De senaste åren har en rad svenska kändisar och profiler dykt upp i reklam för kryptovalutan bitcoin. Bland andra journalisten Filip Hammar, H&M:s huvudägare Stefan Persson och fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic har lovordat kryptovalutan i annonser, som de i själva verket inte har något med att göra. 

Nu säger ishockeyspelaren Peter ”Foppa” Forsberg i från. Han har själv dykt upp i annonser på nätet, som bland annat går under rubriken ”Peter Forsberg offentliggör en ny, hemlig investeringschans som hjälper hundratals svenskar att bli rika”. Det rapporterar Expressen.  

”De falska annonserna som cirkulerar i sociala medier om att jag använder och säljer bitcoins är en total osanning. Med det här inlägget skulle jag starkt vilja ta avstånd från uppgifterna om att jag använder bitcoins eller på något annat sätt är involverad i investeringar eller affärer med bitcoins. Snälla, gör en ordentlig bakgrundskoll innan vi gör några investeringar på internet. Var försiktiga och ta hand om er! Tack /Peter”, skriver Peter Forsberg på Instagram.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.