Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Reklamfavoriterna från Super Bowl – Bill Murray, Snickers och SodaStream

Publicerad: 3 februari 2020, 07:38

Super Bowl är en av reklamårets höjdpunkter – Resumé guidar till favoriterna, Dentsu Aegis Network förvärvar och Tele2 ska spara en miljard. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Under natten avgjordes den 54:e upplagan av Super Bowl i Miami Gardens, Florida. På sportsidan gick segern till Kansas City Chiefs, när det kommer till reklamen fanns ingen lika tydlig segrare. Amerikanska branschsajter har tagit sig an att ranka de cirka 50 reklamfilmerna som visades under matchen. Favoriterna bland årets reklamfilmer tycks vara Sodastreams bubblande Marsvatten, Jeeps film där Bill Murray och ett murmeldjur lär sig älska ”Groundhog Day” och #SnickersFixtheWorld från Snickers. Generellt tycks tyckare och branschexperter anse att årets Super Bowl-filmer bjöd på ett mer smakfullt och kreativt potpurri än förra året. Andra nyheter för i år är att representationen tycks vara större än någonsin och att Super Bowl sände sina första presidentvalskampanjer.

Läs Resumés stora Super Bowl-genomgång här!

Dentsu Aegis Network köper 4Cite Marketing

4Cite Marketing är ett bolag som specialiserat sig på att hjälpa retailbolag identifiera och nå sina kunder på mer effektiva sätt. Nu köps bolaget upp av den internationella jätten Dentsu Aegis Network. 4Cite kommer att fusioneras med Dentsu Aegis performance marketing-del Merkle men behålla sitt namn.

– Merkle har gjort det till en prioritet att investera i teknik som på ett bra sätt kan samla in förstahands-data och på så sätt ge precisa identifikationslösningar åt våra kunder, säger John Lee, produkt- och datachef på Merkle, i ett pressmeddelande.

Tele 2 ska kapa kostnaderna med en miljard

På tre år ska telekomjätten Tele 2 kapa sina kostnader med minst en miljard kronor, enligt bolagets kvartalsrapport som släpptes på måndagsmorgonen. På marknadssidan har bolaget redan genomfört en del effektiviseringsåtgärder, bland annat genom att slå ihop sin inhouseavdelning med ComHems. I fredags rapporterade Resumé även om att Åkestam Holst, Tele2:s reklambyrå, inte utfört något jobb åt kunden på cirka 12 månader.

Ny tankesmedja får kritik av konkurrenterna

Inom kort kommer Sverigedemokraternas tidigare gruppledare Mattias Karlsson att lansera en konservativ tankesmedja. Tanken är att den ska fylla vad Karlsson menar är ett hål på marknaden av tankesmedjor, något han anser minska de konservativas påverkansförmåga. Den nya tankesmedjan har i helgen fått kritik av konkurrenter, både till höger och vänster på det politiska spektrumet. Kritiken gäller hur oberoende tankesmedjan kan vara då Karlsson öppnat upp för att ta emot pengar från Sverigedemokraterna.

– Med ett så toppstyrt parti som SD blir det intressant att se om de klarar av det, säger Karin Svanborg-Sjövall, vd för den marknadsliberala tankesmedjan Timbro, till SVT Nyheter. 

Även Lisa Pelling, chef för den vänsterorienterade tankesmedjan Arena, menar att Karlssons nya tankesmedja inte kan anses vara opolitisk.

Klarna släpper pop up-shop under brittiska modeveckan

Nästa måndag inleds den brittiska modeveckan, ett evenemang med en målgrupp som svenska betalbolaget Klarna tydligen vill nå. Därför väljer bolaget att sätta upp en pop up-shop där de under fyra dagar kommer erbjuda manikyr och ett mindre utbud av kläder. Klarna-märkta tuk-tuks kommer även erbjuda modeveckans besökare gratis skjuts till salongen. 

Initiativet görs i samarbete med den brittiska designern Olivia Rubin, det rapporterar Campaign.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News