Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Reklamfilmerna som lockat flest tittare på Youtube

Publicerad: 18 december 2019, 07:44

Youtubes mest populära reklamfilmer, decenniets mest nedladdade appar och amerikansk lågprisjätte kan vara på väg till Sverige. Det och mer i dagens morgonsvep.


Varje år sammanställer Youtube listor över de reklamfilmer som tycks vara populärast på plattformen. Nu har de internationella listorna publicerats och i topp tronar Amazon och dess stjärnspäckade reklamfilm ”Not Everything Makes the Cut” för röstassistenten Alexa. I filmen syns bland andra skådespelarna Forest Whitaker och Harrison Ford. Reklamfilmen har visats 39,5 miljoner gånger bara på Youtube.

Strax bakom Amazon placerar sig Hyundai USA med ”The Elevator” och på tredjeplatsen landar den omtalade Gillettekampanjen ”The Best Men Can Be”.

Av de tio mest sedda reklamfilmerna på Youtube var sex framtagna för Super Bowl.

Se hela listan och alla filmer här!

De är decenniets mest nedladdade appar

Med knappt två veckor kvar av decenniet haglar listor och sammanställningar täta. Amerikanska Cnet har under natten listat 10-talets mest nedladdade appar. Decenniet var det då apparna slog igenom ordentligt och topplistan domineras av Facebook som tagit fram de fyra mest nedladdade applikationerna. Den kanske minst kända appen, UC Browser, är en lätt webbläsare från Alibaba Group. Listan består av:

1. Facebook
2. Facebook Messenger
3. WhatsApp Messenger
4. Instagram
5. Snapchat
6. Skype
7. TikTok
8. UC Browser
9. Youtube
10. Twitter.

Costco kan vara på väg till Sverige

Världens näst största lågpriskedja Costco kan snart komma att etablera sig i Sverige, det rapporterar Breakit. Sajten skriver att det hittills finns konkreta planer på ett varuhus men att det fortfarande är oklart hur många det kan komma att bli. 

Costco har ett marknadsvärde på 86 miljarder dollar och 239 000 anställda världen över. Sedan tidigare är Island det enda nordiska land som kedjan etablerat sig i.

Campaign: Decenniets största reklamfilmsfloppar

Som tidigare nämnt befinner vi oss i en tid av listor. Brittiska branschtidningen Campaign har sammanställt en lista på decenniets värsta reklamfilmer, en för varje år. Det mest kända exemplet är Pepsis reklamfilm med Kendall Jenner från 2018. Andra filmer på listan är Mastercards ”TogetherWeare10” och Kias ”The Niro Electrified Family”. Se hela listan här.

Facebook fortsätter lösa faktagranskningsproblematiken

Sedan det amerikanska presidentvalet 2016 har Facebook kommit att kritiseras för sin roll i spridandet av falsk information/nyheter. Nätjätten har sedan dess presenterat en lång rad nyheter och funktioner som ska få bukt med problemen. Nu meddelar de att de kommer att använda sig av tredjepartsleverantörer som ska faktakolla nyheter som flaggats som potentiellt falska. Tredjeparterna är godkända av väl ansedda Poynter International Fact-Checking Network, det skriver Axios.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News