Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Reklamintäkterna för influencers sjunker – då blir de mer syftesdrivna

Publicerad: 26 Augusti 2020, 06:25

Foto: Mateus Campos Felipe.

Norges medieinvesteringar faller med en miljard norska kronor under det andra kvartalet, bilden av Sverige som besöksland bra trots annorlunda coronastrategi och sjunkande reklamintäkter gör influencers mer syftesdrivna. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SpotifyTikTokAmazonVisit SwedenInfluencer marketingMedieinvesteringar

I spåren av pausade och krympande reklamintäkter till följd av coronapandemin har influencers hittat nya sätt att kommunicera med sina följare. Det är nätverket The Markerly survey som frågat sina ansluta influencers hur de har hanterat frågor av mer filantropisk karaktär. Undersökningen visar att mer än hälften av kontona postat om Black Lives Matter-rörelsen på eget initiativ. 56 procent uppger att de har, eller kan tänka sig, att arbeta med icke vinstdrivande organisationer gratis eller för ett reducerat pris. 58 procent uppger att de har postat utbildande och stöttande innehåll för att hjälpa sina följare att ta sig genom pandemin. 

Anledningarna till detta kan givetvis variera, men enligt Forbes skulle en inaktivitet i dessa frågor mycket väl kunna hota karriären. I alla fall om man riktar sig till generation Z och Millenials, som enligt tidningen inte vill ha något att göra med varumärken eller influencers som inte tar ställning i rätt frågor. 

Så mycket faller medieinvesteringarna i grannlandet
Det är institutet för reklam och Medieanalys, IRM, som tagit fram statistik för Norges andra kvartal. Enligt rapporten faller medieinvesteringarna med 18,2 procent jämfört med samma period i fjol. Det motsvarar ett tapp på en miljard norska kronor i intäkter. Tillväxten förväntas dock tillta under det tredje kvartalet, enligt IRM:s chef Madeleine Thor. Det rapporterar Kampanje

Hur det gått för de svenska medieinvesteringarna får vi veta i slutet av veckan, då motsvarande rapport släpps. IRM har tidigare prognostiserat att medieinvesteringarna i Sverige väntas falla med -13,3 procent i jämförelse med 2019 – ett tapp motsvarande cirka 5,3 miljarder kronor. 

Sverige hett besöksland trots corona
Trots Sveriges något unika hantering av coronaviruset rankas vi på plats tio av 50, på frågan hur tryggt landet är att resa till. Det enligt ett pressmeddelande. 

Det är det globala Nation Brands Index som tittat på hur befolkning i olika länder uppfattar andra nationer. Där har medverkande bland annat fått svara på hur bekväma de känner sig kring att resa till Sverige i förhållande till hur vi hanterat hälsorisker som coronaviruset. 

Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden anpassade tidigt i våras all sin kommunikation i världen efter de nya förutsättningarna, för att kunna upprätthålla Sveriges attraktionskraft som besöksland. 

Fler mediebolag förbjuder Tiktok
Under förra veckan kom nyheten att SVT och Sveriges Radio uppmanat alla anställda att ta bort, eller inte ladda ner, den kinesiska appen Tiktok på sina arbetsmobiler. Detta med anledning av att appen lämnar mer information än vad som anses nödvändigt. 

Nu ansluter sig flera andra mediebolag i Sverige till förbudet. Det rapporterar SVT Kulturnyheterna. Public service-bolaget Utbildningsradion anammar förbudet, samt Schibsted som äger Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni. 

Appen har dock inte förbjudits av Försvarsmakten. 

Amazon utmanar Spotify
Spotify har i flera år sneglat mot podcastmarknaden. Vd:n och grundaren Daniel Ek pekade nyligen ut kategorin audio som en ”handelsplats som är värd mer än 50 miljarder dollar i reklamintäkter”. Lyckas Spotify med målet att också bli en plattform för podcasts, kan de med andra ord diversifiera sina intäkter som nu till stor del utgörs av prenumerationer. 

Men konkurrensen är hård, och för att kunna växa behöver de övertala konsumenter att deras tjänst är bättre än Apples som också är stora inom poddar. Och nu blir det än mer svettigare för Spotify, när Amazon lanserar en ny streamingtjänst som satsar på podcasts. Det rapporterar Bloomberg News

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.