Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Reklammarknaden växer snabbare än väntat – så stor är ökningen i år

Publicerad: 7 december 2021, 07:33

Dominansen för techjättarna är intakt när de digitala investeringarna driver upp reklammarknaden 2021, julkampanj frias trots folkstorm och WPP gör nytt förvärv. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Group MReklamReklammarknadenFacebookAlphabetTescoWPP

Annonsmarknaden fortsätter att växa, och det sker mycket snabbare än vad tidigare prognoser har förutspått. De globala investeringarna i reklam kommer att växa med 22,5 procent till 763,2 miljarder dollar i år, detta exklusive politiska reklaminvesteringar i USA, enligt den senaste prognosen från GroupM. Mediebyråjättens senaste prognos i juni visade en tillväxt på 19,2 procent. Rapporten justeras uppåt främst på grund av att digital annonsering accelererar.  Digital reklam kommer att stå för 64,4 procent av den totala marknaden 2021, enligt prognosen. Någonstans mellan 80 och 90 procent av all digital reklam utanför Kina kommer att gå till Googles moderbolag Alphabet Inc., Facebooks moderbolag Meta Platforms Inc. och Amazon.com Inc., enligt GroupM. Det rapporterar Wall Street Journal.

Folkstorm mot julreklam – frias
Tescos julkampanj med en jultomten som visar upp sitt covid-pass vid gränskontrollen har genererat mer än 5000 klagomål till den brittiska motsvarigheten till reklamombudsmannen Advertising Standards Authority (ASA), som väljer att fria reklamfilmen. Majoriteten av de anmälarna ansåg att tomten med vaccinpass kunde ses som ”tvingande” och uppmuntrade till ”medicinsk diskriminering”. ASA har kommit fram till att Tesco inte bryter mot reglerna och därför finns det ingen grund för ytterligare åtgärder. Det rapporterar Marketing Week.

Partiledarna som lägger mest pengar på Facebook-reklam
I går rapporterade Aftonbladet att talmannen Andreas Norlén (m) har marknadsfört sina inlägg på Facebook för 3000 kronor. Något som växte viss kritik. Dagens Opinion har gjort en sammanställning av sponsrade inlägg i Facebooks kanaler under perioden 15 april 2019 – 30 november 2021. Se listan nedan:

Annie Lööf (c) 189 348
Ebba Busch (kd) 154 428
Nyamko Sabuni (l) 45 338
Nooshi Dadgostar (v) 19 700
Märta Stenevi (mp) 14 112
Per Bolund (mp) 5 000
Jimmie Åkesson (sd) 0
Ulf Kristersson (m) 0
Magdalena Andersson (s) 0 


WPP köper byrå

Reklamjätten WPP köper en majoritetspost i Made Thought, en varumärkes byrå med 55 anställda i London och New York och kunder som Paul Smith, Orlebar Brown och Pinterest. Byrån grundades 2000 av Paul Austin och Ben Parker. Made Thought kommer att integreras i AKQA tillsamans med två andra byråer som WPP köpte under 2018.

Avslöjande: Så håller Tiktok användarna kvar
Dokument som förklarar hur Tiktoks rekommendationsalgoritm fungerar har läckt ut, och redogörs detaljerat i New York Times. Enligt genomgången är tiden som användarna spenderar med vissa klipp avgörande för vad de exponeras för. Om en användare tittar igenom ett klipp i sin helhet, eller väljer att se samma klipp flera gånger, kommer det med stor sannolikhet att fortsätta dyka upp i flödet. Andra faktorer som vägs in är interaktioner med klipp och klippets längd. Algoritmen väljer också att visa olika slags klipp för att inte trötta ut användaren. 

Men det finns även andra faktorer som vägs in. Antalet likes och kommentarer och klippets längd bidrar också till den poäng som algoritmen tar fram. Dessutom så väljer algoritmen att visa olika slags innehåll, så att användaren inte serveras för mycket av samma sak och tröttnar.

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.