Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Reklamtröttheten har aldrig varit större – sex av tio svenskar negativa till reklam

Publicerad: 2 September 2020, 06:28

Reklamtröttheten bland svenska fortsätter att öka, Facebook larmar om rysk påverkanskampanj och AT&T överväger försäljning av reklambolag. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Hanna RiberdahlReklamtrötthetSveriges Annonsörer

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har de senaste 15 åren frågat svenska folket om deras inställning till reklam tillsammans med Novus. Att så mycket som 59 procent uppger att de negativa till reklam vittnar om att reklamtröttheten är historiskt hög. Minst omtyckt är reklam i linjär-tv, i digitala play-tjänster och på internet, bioreklamen får flest positiva röster.

Undersökningen visar att endast en av tio (12%) svenskar är ganska eller mycket positiva till reklam. Så många som sju av tio (70%) gärna betalar extra för att få tillgång till reklamfria tjänster.

– Hela branschen – annonsörer, medier och digitala plattformar – måste jobba tillsammans för att vända utvecklingen. En annan viktig nyckel är att få företagsledningar att börja se marknadsföring som en investering och inte en kostnad, Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl i ett uttalande.

Facebook larmar om rysk påverkanskampanj
Facebook och Twitter stänger 13 konton som bolagen bedömer vara en del av en påverkanskampanj med koppling till den ryska staten. Facebook varnar också för alltmer sofistikerade metoder för att påverka de amerikanska väljarna. Kontona registrerades i maj och togs ned i måndags och har koordinerat budskap riktade mot amerikanska vänsterväljare bland annat kring rasmotsättningar. 

– Det är viktigt att vi känner till det här. Jag vill att människor ska veta att ryska aktörer fortfarande försöker och att deras taktiker utvecklas, säger Nathaniel Gleicher, Facebooks cybersäkerhetschef, till Reuters.

AT&T överväger försäljning av reklambolag
Telekombolaget AT&T (som bland annat äger HBO) och dess koncernchef John Stankey har gjort flera besparingsåtgärder till följd av de negativa effekter coronaviruset har haft på affären. Nu överväger bolaget en försäljning av den digitala reklamenheten Xandr, som förvärvades så sent som 2018 för 1,6 miljarder dollar. Telekombolaget räknar inte med att försäljningen blir en vinstaffär. Det rapporterar New York Post.

Ben & Jerry's lanserar podcast för att informera om rasism
Unileverägda Ben & Jerry's har en historia av aktivism och anti-rasism. Nu visar glassvarumärket sitt stöd för Black Lives Matter  med en podcast som berör Amerikas förflutna av rasism mot den afroamerikanska befolkningen och uppmanar sina lyssnare att delta i kampen mot rasism och vit makt-rörelsen. Ben & Jerrys lanserar podcastserien i sex delar i samarbete med Vox Media The Who We Are Project. Det rapporterar CNN.

Netflix erbjuder gratis avsnitt till nya användare
Under det senaste året har Netflix försökt att utvidga sin användarbas genom att göra en eller två titlar gratis. Nu utvidgar streamingjätten detta test till användare över hela världen (200 marknader) - med en större gratis katalog. Bland serierna i testet finns ”Stranger Things”, ”Murder Mystery”, ”Elite”, ”Bird Box”. Endast de första avsnitten av programmen är tillgängliga gratis. Det rapporterar Techcrunch

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.