Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Rekordintresse för varumärkesregistrering

Publicerad: 12 april 2021, 06:18

Bild från PRV:s kampanj ”En dålig affär”.

Foto: Press

ICC uppdaterar regler kring miljöpåståenden, Google lägger ner shopping-appar och allt fler företag vill registrera sitt varumärke hos PRV. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

PRVVarumärkeReklamGoogleClubhouse

Under mars månad fick Patent- och registreringsverket in närmare tusen ansökningar gällande varumärkesregistrering. Det är det högsta antalet på tio år, rapporterar Ekonomiekot

– Det är tio år sen vi hade de här siffrorna i ansökningshänseende, så det är en kraftig ökning, en 25-procentig ökning i en enskild månad, som är väldigt positiv, säger Patrik Rönnqvist, avdelningschef på PRV:s design- och varumärkesavdelning, till SR. 

Myndigheten ser en möjlig koppling till pandemin, då många nya företag har registrerats. Men även redan existerande bolag står bakom toppen. 

– Det kan också vara så att man under pandemin haft mera tid och möjligheter att ta hand om sina företag. Vi ser också en ökning av förnyelser av redan registrerade varumärken, säger Patrik Rönnqvist.

ICC uppdaterar regler kring miljöpåståenden
Under förra veckan släppte Konsumentverket en rapport med slutsatsen att marknadsföringsbegrepp som klimatneutral, klimatkompenserad och netto noll är vilseledande. 

Även Internationella Handelskammarens (ICC) ser liknande problem, och arbetar i dagsläget med att uppdatera Hållbarhetsbilagan i sina regler för reklam och marknadskommunikation. Detta efter att ICC Sverige sommaren 2020 ska ha påpekat behovet av en nyversion. Den nya versionen tas fram av en internationell arbetsgrupp. Det skriver ICC i ett pressmeddelande

Google tar bort shopping-appar
Från och med juni kommer Google inte längre att tillhandahålla de egna shoppingapparna för IOS och Android, där användare har kunnat shoppa från tusentals butiker genom sitt Google-konto. Med detta hoppas nätjätten på att få konsumenterna att flytta till webbversionen av shoppingtjänsten. Det rapporterar XDA-Developers

De senaste åren har Google lagt ner över 200 appar. 

Rapport: Data från Clubhouse har läckts
Personlig data från 1,3 miljoner användare på röstmötesappen Clubhouse har läckts på nätet. Det rapporterar Business Insider

Det rör sig bland annat om namn samt namn på sociala medier som ska ha samlats in. Informationen riskerar att användas till bland annat identitetsstölder, skriver sajten. 

Clubhouse dementerar dock att ett intrång har skett, och poängterar att det rör sig om information som redan är synlig på nätet. 

”Det här är missledande och falskt. Clubhouse har inte blivit hackade. Datan som refereras till är publik information från vår app, som vem som helst kan tillgå”, skriver företaget bakom appen på Twitter. 

De senaste veckorna har även data från Linkedin och Facebook exponerats på nätet. 

80 procent kommer fortsätta handla mat online – även efter pandemin
Coronapandemin har fått allt fler konsumenter att shoppa på nätet. Under 2020 spenderades mer än 900 miljarder dollar på detaljhandel på nätet. Det rapporterar The Drum. Enligt en rapport från kortjätten Mastercard kommer 20-30 procent av denna handel att bestå även efter pandemin. Inom vissa kategorier, som mathandeln, räknar rapporten med att upp till 80 procent av kunderna som hittat dit under pandemin kommer att stanna kvar. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.