Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Resultatet av Skatteverkets ”krafttag” mot influencer marketing – ett enda bolag fällt

Publicerad: 15 Juni 2020, 06:17

Nej, det blev inte många fällda när Skatteverket kavlade upp ärmarna.

Foto: Andreas Elgstrand.

Platt fall för Skatteverkets influencer-granskning, annonsörer knorrar efter Facebooks Trump-beslut och Googledata spår hur framtidens konsumtionstrender post corona kommer att se ut. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SkatteverketInfluencer marketingBlack Lives MatterInfluencerFacebook

Under förra året meddelade Skatteverket på en uppmärksammad presskonferens att de skulle genomföra systematiska kontroller av influencer marketing. Inte hårdare regler, medieköparna måste fortfarande lämna kontrolluppgift och betala sociala avgifter medan influencers ska betala skatt, men hårdare tag, alltså. Nu visar det sig att Skatteverket endast tagit ett enda beslut om upptaxering av en medieköpare. I det fallet rör det sig om en summa på en miljon kronor, enligt Svenska Dagbladet.

”Av olika skäl har det inte blivit lika många beslut som vi trodde från början. Vi hade trott att kontrollerna skulle bli mer omfattande. Den kartläggning vi gjorde under hösten har inte visat så mycket som väntat”, säger Henrik Kisterud, kontrollsamordnare på Skatteverket, till Svenska Dagbladet.

Några av de anledningarna till att det blivit så är att man inte fått fram tillräckligt mycket resurser (man har haft tillgång till mellan fem och tio utredare) samt att coronapandemin har nedprioriterat skattefrågan kring influencer marketing.

Annonsörer knorrar efter Facebooks Trump-beslut
För några veckor sedan skapades en debatt efter att Donald Trumps uttalanden hade markerats som fake news Twitter och Snapchat, men på Facebook fick de stå kvar okommenterade. Det gillas inte av delar av marknadsföringsbranschen. Enligt Adage har Facebooks hantering av Trump fått annonsörer att börja ta ställning mot Facebook, inte minst efter George Ffloyds död, som gav Black Lives Matter ett namn över hela världen. Det baseras på ett samtal de haft med Elijah Harris, SVP för betald social media på IPG Mediabrands.

Googledata spår om framtidens konsumtionstrender efter karantänen
En ny rapport från Google gör gällande hur deras data visar på långvariga konsumtionstrender som kommer fortsätta även efter att coronapandemin ebbat ut. Den globala jätten spår att hemmet får större betydelse även framöver. Det innebär att människors intressen kring exempelvis matlagning och hemmabygg kommer att öka. Enligt Google har den här trenden startat redan innan pandemin, men smittan skyndade på utvecklingen av den. Detta skriver Adweek.

Facebook vägrar betala för nyheter – slopar hellre funktionen
Facebook bör betala för de nyheter man publicerar på plattformen. Det menar konkurrens- och konsumentkommissionen i Australien som skapat en ”obligatorisk uppförandekod”, som Facebook nu besvarat. Den sociala plattformen motsätter sig flera av de idéer som myndigheten har presenterat och tycker att man tillsammans med Google behandlats orättvist i sammanhanget. Dessutom proklamerar Facebook att man hellre slopar nyhetsinnehåll än betalar för det samt att man inte tror att en sådan åtgärd skulle påverka Facebooks verksamhet i Australien nämnvärt. Det skriver The Guardian.

Starbucks tvära kast för Black Lives Matter
Ett internt mejl som sajten Buzzfeed publicerade tidigt i förra veckan visade att Starbucks ledning förbjöd de anställda från att bära Black Lives Matter-accessoarer. Det gav upphov till en hashtag i sociala medier som uppmanade allmänheten att bojkotta kaffekedjan. Samtidigt blev detta ett av Twitters mest diskuterade ämnen. Nu tvärvänder Starbucks och låter sina anställda både bära kläder och accessoarer som uttrycker stöd för Black Lives Matter-rörelsen. Därtill har man beställt 200 000 t-shirts till de anställda med ett tryck som stödjer rörelsen. Det skriver CNN.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.