Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Retail blöder – då öppnar Google sin första fysiska butik

Publicerad: 21 maj 2021, 06:48

Google öppnar butik på Manhattan, McDonald's stäms för rasdiskriminering och Droga5 öppnar i Tokyo. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

McDonald´sDroga 5GoogleSnapchatOdd Molly

Det är i stadsdelen Chelsea på Manhattan i New York som Google nu slår upp dörrarna till sin första fysiska butik. Butiken, som kommer att vara 5 000 kvadratmeter stor, ska öppna nu i sommar. Vad ska Google då sälja? Ja, det handlar bland annat om Nest-termostater, Pixel-telefoner och Fitbit. 

Intressant att ett så digitalt företag som Google bestämmer sig för retail, där butiker särskilt under det senaste året drabbats kraftigt av uteblivna kunder på grund av coronapandemin. Vissa rapporter inom området, bland annat den här från Handelstrender.se, har dock spått comeback av shopping inom detaljhandeln. Detta eftersom detaljhandeln fick en peak både efter 9/11 och efter finanskrisen 2008.

– Vi har sett att det finns ett segment i vår kundbas som verkligen vill uppleva våra produkter. Det säger Jason Rosenthal, vice president för Googles prenumerationstjänster, till Adage. 

McDonald’s stäms för diskriminering av svarta
Det är mediemogulen Byron Allens företag Entertainment Studios som stämmer McDonald’s för rasdiskriminering. Begärt skadestånd uppgår till tio miljarder dollar. Detta efter att Allen hävdar att ungefär 40 procent av snabbmatskunderna är afroamerikanska konsumenter, men att McDonald’s bara spenderar fem miljoner dollar av sin årliga tv-budget på 1,6 miljarder dollar på medier med afroamerikanskt ägande. Detta skriver Adage.

Snap släpper nya glasögon med AR
När Snapchats moderbolag Snap lanserade Spectacles 2016 var det en stor hajp kring glasögonen. Sedan dess har det varit tystare. Nu kommer en ny version av glasögonen – den här gången med augmented reality-teknik. Förutom det har glasögonen fyra inbyggda mikrofoner, stereohögtalare och en pekplatta. Glasögonen är inte släppa för konsumenter ännu. Det skriver CNBC. 

Helena Christensen gör comeback hos Odd Molly
Modellen Helena Christensen återvänder till Odd Molly, den här gången för att fronta höstkollektionen 2021, som är inspirerad av bohemian chic-stilen. Detta framgår i ett pressmeddelande. Första gången hon samarbetade med bolaget var 2009. I reklamsammanhang känner nog många igen Helena Christensen från Specsavers.

Droga5 öppnar i Tokyo
Den Accenture-ägda byrån Droga5, som ofta utmärker sig för sin höga kreativitet, öppnar nu kontor i Tokyo. Dessutom planerar man att expandera till både Brasilien och Kina under nästa år. Konsultjätten Accenture köpte Droga5 för ungefär två år sedan och det är mycket tack vare det partnerskapet som expansionen nu är möjlig.

– Expansionen till Japan, Brasilien och Kina ger oss en ännu starkare plattform i den globala transformationen, säger Brian Whipple, koncernchef för Accenture Interactive, till Adweek. 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.