Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Retailförsäljningen i USA droppar 8,7 procent – rekordsiffror

Publicerad: 16 April 2020, 05:36

Klädkedjorna drabbas värst i USA, Youtubepriserna ner 20 procent och Grey New York inför frivillig lönesänkning. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetGoogle

Cronaviruset ger stora effekter på retailförsäljningen i USA. Tusentals butiker har stängt igen och miljontals amerikaner har stått med utebliven lönecheck. Nu står det klart att den droppar mer än den någonsin gjort tidigare, med 8,7 procent under mars månad jämfört med februari. Detta är rekordsiffror och för att hitta något liknande behöver man gå tillbaka ända till 1992. Värst drabbade är klädbutiker, som såg en minskning i försäljningen med 50,5 procent. Därefter kommer möbelbutiker som droppade 26,8 procent och restauranger och barer som sjönk med 26,8 procent. Vad som däremot ökade med ungefär lika mycket mat- och dryckesbutiker. Dessa ökade sin försäljning med 25,6 procent, enligt siffror från det amerikanska Konsumentverket. Det skriver Adage.

Grey New York inför frivillig lönesänkning
Ungefär 3,5 procent av personalstyrkan på WPP-byrån Grey i New York kommer att permitteras i tre månader framåt. Dessutom har man infört anställningsstopp och lönefrysningar för att tackla sviterna av coronaviruset. Ytterligare en åtgärd är att seniora personer på byrån kan bestämma själva om de vill sänka sin lön eller fortsätta som vanligt. Detta enligt uppgifter till Adage, uppgifter som Grey inte vill kommentera.

– Grey har haft en stark start på 2020 med bland annat vinsten av kontot för Discovery. Vi gör allt som står i vår makt för att skydda arbetstillfällen och vara redo att öka igen i det tredje kvartalet när det ekonomiska klimatet har förbättrats, säger en talesperson för byrån till tidningen.

Nu har krisen nått Google
Stora bolag som Google är naturligtvis inte immuna mot coronavirusets effekter. Nu har Googles ägare Alphabet meddelat att man drar ner på både rekrytering och investeringar under resten av 2020. 

– Vi tror att det är rätt tid att sakta ner rekryteringsprocessen betydligt och behålla momentum på ett litet antal strategiska områden där användare och företag förlitar sig på fortsatt stöd från Google, och där vår tillväxt är avgörande för deras framgångar, skriver vd:n Sundar Pichai i ett internt meddelande som Bloomberg tagit del av.

Investeringarna kommer att fortsätta, men nu kommer enbart affärskritiska sådana att göras, enligt sajten.

Youtubepriserna ner 20 procent
Tittandet på coronavideor på Youtube slår rekord, precis som många traditionella medier gör i sitt läsande. Men det spelar ingen roll, CPM-priserna har ändå sjunkit med mer 20 procent på annonser, jämfört med när priserna var som högst i början på 2020. Experter som Digiday har pratat med tror på ytterligare sjunkande priser. Annonsflykten har gjort att Youtube har problem med att fylla sina annonsplatser, särskilt för videor med coronainnehåll. Sjunkande annonspriser ser vi just nu på alla håll. Enligt uppgifter till Digiday har priset på programmaticannonser sjunkit med över 30 procent. 

Resumé Insikt gjorde nyligen en artikel som visade att annonsörer inte vill synas intill coronavideor på Youtube och att flera av de som gör det valt att pausa sin annonsering efter att ha blivit varse om detta.

Sir Martin Sorrell: Q2 blir ett blodbad
De som inte är digitalt starka kommer att få vara med om ett blodbad i andra kvartalet 2020. Det förutspår Sir Martin Sorrell, vd på S4Capital och grundare av WPP, nätverket som han har lämnat. Det säger han till The Drum som gjort en intervju med Sir Martin Sorrell. Han tror att krisen kommer få en inverkan på hur och var Cannes Lions går av stapeln i framtiden.

– Jag kommer allvarligt tänka igenom mina resemönster, och det borde Ascential (ägare av Cannes Lions reds.anm.) också fundera på. Är det verkligen nödvändigt att samla så många människor för enorma kostnader i södra Frankrike?

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.