Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Så dålig är svensk reklam på mångfald: Överrepresentation av unga, vita och smala

Publicerad: 22 September 2020, 06:38

Getty Images

Rapporten Rättvisaren visar att svensk reklam inte speglar hur befolkningen ser ut, Fearless Girl i hyllning till Ruth Bader Ginsburg och Youtube fortfarande barnens sociala medier-favorit. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookOrvestoSnapchatMångfaldFearless GirlReklamTikTokYoutube

För sjätte året i rad släpps nu rapporten Rättvisaren, en stor mediegranskning som presenterar statistik om representation i den svenska mediebilden. Årets rapport visar att svensk reklam inte speglar hur befolkningen ser ut sett till kön, ålder eller utseende. Unga, vita och smala människor är överrepresenterade i svensk reklam, enligt rapporten. Vilket i sin tur innebär en kraftig underrepresentation av äldre, icke-vita och överviktiga samt personer med synliga funktionsvariationer. 

Fjolårets rapport, Rättvisaren 2019, belyste männens dominans i svenska nyhetsmedier. Årets rapport visar att när det kommer till reklam är fördelningen i stället viktad åt andra hållet – 58 procent av förekomsterna består av kvinnor och 42 procent män. Men även om kvinnor syns mer än män i reklam, porträtteras majoriteten på ett sätt som förstärker klassiska könroller. Kvinnor är överlag mer passiva och skildras i mer sårbara positioner samt vistas oftare i hemmet.

Rättvisaren 2020 är gjord av Mediekompaniet och undersökningen har genomförts av Kantar Sifo. Läs hela rapporten här. 

LÄS MER: Varumärkena som la upp en svart ruta på Instagram – så vit är deras tidigare kommunikation
LÄS MER: Experterna: Detta krävs för att varumärken ska bli trovärdiga i mångfaldsfråga

Fearless Girl i hyllning till Ruth Bader Ginsburg
Den hyllade skulpturen Fearless Girl i New York är ett resultat av en jämställdhetsfond och restes under nationella kvinnodagen 2017. Sedan dess har den bland annat vunnit flertalet Grand Prix i Cannes Lions. I en printannons från State Street Advisors, fondförvaltare bakom statyn, i New York Times har Fearless Girl nu hon försetts med en spetskrage som en hyllning till den nyligen avlidne amerikanska juristen Ruth Bader Ginsburg, som ofta bar en sådan. Det skriver Adage. Ruth Bader Ginsburg var ledamot av USA:s högsta domstol från 1993 fram till sin död och var framför allt känd som en feministisk ikon och kvinnorättskämpe som drev kända diskrimineringsfall baserat på kön. 

Youtube fortfarande barnens favorit
Årets Orvesto Junior 2020 med färsk statistik om ungas medievanor har nu släppts. Rapporten visar bland annat att barn har hög tillgång till sociala medier, trots att många plattformar har en 13-årsgräns. Ungefär 70 procent av barnen lägger minst en minut eller mer tid på sociala medier varje dag. I genomsnitt lägger de barnen som är aktiva på sociala medier 75 minuter per dag, vilket dock inte är någon markant förändring i jämförelse med förra årets mätning. Tonåringarna lägger ungefär ytterligare 20 minuter i snitt per dag, det vill säga närmare 1,5 h per dag. 

Att publicera eget innehåll är den populäraste aktiviteten för barn och unga på sociala medier och allt fler skaffar en egen Youtube-kanal. Youtube är dessutom den mest populära sociala plattformen bland barn, vilket den har varit i flera år. På andra plats på topplistan kommer Snapchat och tätt därefter Tiktok, var populäritet har exploderat sedan förra året. Läs mer ur rapporten här. 

Facebook ska ge användarna mer kontroll över sina bilder
Facebook ska uppdatera sin hantering av rättigheter på plattformen, vilket kommer ge användarna mer kontroll över de bilder de äger. Det skriver The Verge. Genom samarbete med olika partners ska det innebära att användarna får rätt att hävda sin äganderätt över bilder och sedan kontrollera vart de bilderna hamnar på Facebooks plattform, inklusive Instagram. Målet är att det här till slut ska gälla för alla Facebooks användare, men bolaget har inte presenterat något datum för när det kan bli verklighet. 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.