Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Så går Youtube – Google avslöjar annonsintäkter för första gången

Publicerad: 4 Februari 2020, 07:24

Youtube drog in rätt många miljarder i fjol.

Foto: GettyImages

Google avslöjar annonsintäkter för Youtube, inför nya riktlinjer för vilseledande innehåll på videotjänsten och Intersport i konkurs. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

AnnonseringMorgonsvepetYoutubeGoogleAnnons

Googles moderbolag Alphabet har släppt sin rapport för fjärde kvartalet och bokslut för 2019. Här visar det sig att man får första gången bryter ut siffror för annonsintäkter för världens största videoplattform Youtube. Youtube håvade in annonsintäkter på 15 miljarder dollar, nära 145 miljarder svenska kronor, för 2019, vilket är en 36-procentig ökning från 2018. Det motsvarade drygt nio procent av bolagets totala omsättning.

De bryter även ut siffror för Google Sök, som är deras största område, och Google Cloud. Anledningen är för att ”ge ytterligare inblick i verksamheter och möjligheterna framöver”, säger Ruth Porat, som är CFO för Alphabet och Google.

Google avslöjar även att tjänsterna Youtube Music och Premium nu har över 20 miljoner betalande användare. Abonnemangsintäkterna landade på tre miljarder dollar kronor under 2019. Vd Sundar Pichai kallar Youtube för ett nytt tillväxtområde och menar att han är mycket nöjd med intäkterna.

Youtubes besked: Nya riktlinjer kring vilseledande innehåll
I samband med bokslutet gick Youtube ut med flera nya policys inför kommande val, där de säger att de kommer ta bort innehåll som har förfalskats eller är utformat för att vilseleda. Detta kan innefatta bland annat innehåll som syftar till att tala osanning om röstning. I januari gick Facebook ut och berättade att de kommer ta bort manipulera videor från plattformen. Flera har dessutom nya rutiner för politiska annonser.

Intersport i konkurs
Norska Gresveig Retail Group, som bland annat äger sportbutikkedjan Intersport med butiker över hela Sverige, har ansökt om konkurs. Enligt en första kommentar kommer det inte påverka Intersport Sverige, menar vd:n Marcus Wibergh. Gruppen har 2 200 anställda. Norska branschtidningen Kampanje skriver att konkursen kan drabba flera byråer, däribland mediebyrån Carat.

Kritiserade Accenture lägger ner media auditing
Accenture har under flera år fungerat som en objektiv revisor för hur mediebyråer köper annonser – och samtidigt ägt ett företag som konkurrerar med samma byråer. Konkurrenter har då hävdat att de kan använda sin kunskap om media auditing för att tävla om kontrakt som medieköpare. Nu meddelar Accenture att man efter augusti inte längre kommer att tjäna pengar på en konsult på området. Kunder till Accentures område för media auditing har ännu inte meddelats, skriver Digiday.

Trumps Super Bowl-annons skapade reaktioner
Enligt flera analysfirmor skapade Super Bowl-annonserna från president Donald Trump och Demokraternas presidentkandidat Michael Bloomberg negativa tittarreaktioner, skriver Wall Street Journal. De båda betalade runt tio miljoner dollar för reklamfilmer i samband med Super Bowl. Trumps hamnade om rättvisa i straffskalan, medan Bloomberg tog upp vapenkontrollen. Enligt bland annat Brandwatch fick båda kandidaternas annonser 60 procent negativa kommentarer. Synthesio visade dock att Trump hade dubbelt så många positiva omnämnanden under söndagens match.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.