Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Så har coronapandemin påverkat hur svenskarna swishar

Publicerad: 25 Januari 2021, 06:53

Under coronapandemin swishade vi som aldrig förr.

Användare flyr Whatsapp efter nya användarvillkor, tv-legenden Larry King avliden och rapport visar hur svenskarna swishade under coronapandemin. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SwishCoronavirusetWhatsappPinterestAugmented reality

Under det coronapräglade 2020 nådde Swish 7,5 miljoner användare och milstolpen två miljarder genomförda betalningar. Det visar en ny rapport från bolaget. Fredagar fortsätter att vara den dag då allra flest transaktioner genomförs och den högsta peaken i statistiken nås vanligtvis vid lunchtid. Året har till stor del präglats av covid-19, vilket även syns i statistiken för Swish. Vid det första utbrottet under våren syntes dramatiska nedgångar med över 60 procent färre Swish-transaktioner i både resebranschen och eventbranschen. Under sommaren och tidiga hösten syntes dock en återhämtning i de båda branscherna, för att sedan snabbt få en ny nedåtgående trend i samband med att antalet covid-smittade ökade igen och restriktionerna stramades åt. 

En kurva som under pandemins utbrott haft en positiv utveckling är antalet nya användare i åldrarna 65+, där det har det skett nära en dubblering av antalet anslutna. Även livsmedelsbranschen fick en rejält uppåtgående trend i antalet Swish-transaktioner och kläder och hemelektronik är också branscher som ökat på totalen under året, även om kurvan svängt en del.

Av de företag som är anslutna till Swish har framför allt e-handel och Swish-integrationer i fysisk miljö ökat. Sammanlagt har 233 miljoner Swish-betalningar gått till företag under 2020. 

Användare flyr Whatsapp efter uppdatering av användarvillkor
För ett par veckor sedan gick Whatsapp ut med att man ska uppdatera sina användarvillkor, vilket bland annat innebär att det inte längre ska gå att tacka nej till att dela information från Whatsapp med moderbolaget Facebook. Enligt Whatsapp är avsikten med förändringen inte att dela mer information från privatkonton utan att möjliggöra för företag att enklare slå ihop chattfunktionen på Whatsapp och Facebook. Trots det sker nu en användarflykt i miljontals från Whatsapp till konkurrenter som Signal och Telegram, rapporterar The Guardian. Under de första tre veckorna i januari har Signal fått 7,5 miljoner nya användare, medan Telegram lockat 25 miljoner nya. Tappet av användare till konkurreneterna är så stort att Whatsapp blivit tvungna att senarelägga implementeringen av de nya användarvillkoren, som egentligen skulle börja gälla den 8 februari. 

Tv-legenden Larry King avliden
Larry King
är framför allt känd för sitt intervjuprogram ”Larry King Live” som sändes i 25 år på CNN, samt för ”Larry King Now” och ”Politicking with Larry King”. I helgen kom nyheten att tv-veteranen avlidit 87 år gammal. Enligt CNN lades han tidigare i januari in på sjukhus i Los Angeles efter att han bekräftats vara smittad med coronaviruset, och tvingades då till intensivvård. Larry King har under året brottats med ett antal hälsoprogram, och bland annat drabbats av flera hjärtattacker och behandlats för lungcancer. Själva dödsorsaken har än så länge inte angetts. 

Asos kan köpa Topshop
E-handelsjätten Asos uppges enligt Financial Times ha lagt ett bud på det brittiska modevarumärket Topshop, vars ägare Arcadia befinner sig i konstruktion. Det skriver Di. Budet ligger enligt Financial Times källor i den övre delen av intervallet 250-300 miljoner pund, motsvarande upp till 3,4 miljarder kronor. Flera andra intressenter är intresserade av att förvärva butikskedjan och intresset kan, utöver varumärket och butikerna, även förklaras med att Topshop äger ett relativt nytt distributionscenter som värderas till minst 50 miljoner pund. 

Pinterest utökar AR för varumärken
Bildplattformen Pinterest har under de senaste åren utvecklat e-handelsverktyg för att konkurrera med appar som Snapchat och Instagram om onlinekunderna. Som ett steg i satsningen utökar Pinterest nu möjligheterna för varumärken att använda augmented reality, skriver Adage. Den nya funktionen ”AR Try” kommer möjliggöra för varumärken inom skönhetssektorn att till exempel låta människor testa att applicera ögonskugga.

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.