Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Så har världens största annonsörer lagt om marknadsföringen under krisen

Publicerad: 5 Maj 2020, 06:39

Procter & Gambles marknadsdirektör Marc Pritchard

Coronautbrottet har slagit hårt mot flera storannonsörer, globala pitchandet minskar med en tredjedel och kraftig ökning av konkurser i Sverige. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleDoveL'OréalUnileverAnnonsörerCoca-Cola

Digiday har analyserat finansiella rapporter från världens tio största annonsörer för att se hur de anpassat sin marknadsföring i relation till den pågående coronakrisen. P&G, som under första kvartalet ökade sin försäljning med sju procent (den bästa siffran på ett decennium), ökade sina medieinvesteringar med två procent. Unilever har lagt om sin budget till billigare kanaler, men investeringarna ligger på samma nivå, L’Oreal minskade försäljningen med nästan fem procent och varumärket har kortsiktigt minskat investeringarna eftersom de fysiska försäljningsytorna tillfälligt har försvunnit i stor utsträckning. Coca-Cola har pausat sina kampanjer.  Läs mer om siffrorna här.

Ny Dove-kampanj visar hur pappor tar hand om sina barn i karantänen
Coronakrisen får familjer världen över att umgås mer med sina barn. Ett faktum som Dove Men+Care tar utgångspunkt i varumärkets senaste reklamfilm som lyfter upp en positiv aspekt av den tid vi lever i, pappor som tar hand om sina barn. I filmen, som är framtagen av Uniterupted och Edelman samt regisserad av Harry George Hall, medverkar autentiska föräldrar och deras barn. Kampanjen är en del av varumärkets initiativ under coronakrisen där de bland annat donerat 2,5 miljoner dollar i produkter för att stötta familjer som har blivit ekonomiskt drabbade av krisen. Det skriver AdAge

 


Globala pitchandet har minskat med en tredjedel procent under 2020
Mellan januari och mars minskade antalet pitcher i Storbritannien med 29,9 procent jämfört med samma period förra året. Det visar nya siffror från R3 Worldwide som Campaign har tagit del av. Värst är utvecklingen för pitcher på globalnivå där nedgången ligger på 33,7 procent. 

– Den här nedgången kommer inte att avta under Q2 eftersom många markandschefer skjuter upp, ställer in eller nedprioriterat aktiviteter , såsom upphandlingar, säger Greh Paula vid R3.

Pessimistiska marknadsförare i coronans spår
Mer än en tredjedel av brittiska marknadsförare (34 procent) förväntar sig att efterfrågan för deras produkter kommer att minska med mer än 50 procent de kommande två kvartalet. 13 procent tror att efterfrågan kommer minska mellan 41 och 50 procent och ytterligare 19 procent på en nedgång på mellan 21 och 30 procent. Undersökningen som Marketingweek har tagit fram visar att endast tre procent av marknadscheferna tror att tappet för deras produkter blir mindre än 10 procent under första halvan av 2020. Totalt sett tror 75 procent av marknadsförarna på en mindre efterfrågan, bland mindre företag är siffran högre. 

Kraftig ökning av konkurser – högsta siffran sedan 1990-talet
78 bolag gick i konkurs i april månad – det är den högsta aprilsiffran på över 20 år och en ökning med 37 procent jämfört med året före, enligt en sammanställning från Creditsafe. Creditsafes vd Henrik Jacobsson säger i ett pressmeddelande att väldigt många små- och medelstora bolag fortsatt står inför hot om nedläggning.

– Med insikten att det inte finns något slutdatum för coronakrisen samtidigt som återhämtningen av ekonomin kommer att ta tid så kan vi förvänta oss väldigt dystra konkurssiffror även kommande månader, säger han.

Tre svenska byråer i PRovoke final
I helgen stod det klart vilka tre nordiska byråer som tar sig till slutrundan i i ”Agencies of the Year” som arrangeras PRovoke (tidigare Holmes Report) – Narva, BCW och H&H Group, alltså bara svenska byråer. Priset kommer att delas ut i samband med SABRE Awards, en tävling som i år kommer att ske digitalt. Ta del av nomineringarna här

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.