Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Så marknadsförs kasinon utan licens mot svenskar

Publicerad: 18 februari 2020, 07:19

Foto: Andreas Elgstrand

Affiliatesajter bryter mot spellagen, tidigare GroupM-vd:ns nya roll och så går försäljningen av smarta högtalare globalt. Här är morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Kenneth DanielssonSpelreklamH&MKenza ZouitenSmarta högtalareMorgonsvepetSpelZalandoAmazon

Spelreklamen är rejält omtvistad och missnöjdheten är hög, det visar inte minst Resumé Insikts kartläggning där 101 kreatörer får svara om reklamtrötthet. När spellagen trädde i kraft vid årsskiftet 2019 var en av bestämmelserna att det blev förbjudet att göra reklam för kasinosajter som inte hade fått någon licens, men även att främja deltagande på dessa sajter. I en granskning gjord av Dagens Nyheter står det dock klart att flera svenskspråkiga sajter, så kallade jämförelsesajter för kasinon, gör just det och där de i annonserna bland annat frågar om du ”råkat spärra dig på spelpaus.se av misstag”. Detta är olagligt, enligt Spelinspektionen, och kan innebära böter eller fängelse i upp till två år.

Flera medier, bland annat en större opinionsblogg och en lokaltidning i Västsverige gör i sin tur reklam för dessa affiliates som ska slussa spelare vidare. Detta är dock inte olagligt.

– Det är dock inte speciellt lämpligt med tanke på lagstiftningens syfte och på de åtgärderna man har genomfört för att förhindra den här typen av spel, säger Marcus Aronsson, samordnare för olagligt spel på Spelinspektionen.

Tidigare GroupM-vd:n till UX-byrå
UX-studion LH+P (Lampa, Hellberg & Partners) plockar in Kenneth Danielsson, tidigare vd på GroupM i Sverige, i en rådgivande roll. Kenneth Danielsson har tidigare även varit nordisk chef på Isobar, grundat den digitala byrån Wisely och varit vd för Mindshare. LH+P arbetar med digital produkt- och tjänstedesign och har gått från två till 11 personer och en omsättning på sex miljoner sedan starten 2017.

Försäljningen av smarta högtalare upp 70 procent
Den globala försäljningen av smarta högtalare som Google Home och Amazon Alexa slog rekord under 2019 då det såldes 147 miljoner enheter, en uppgång med 70 procent från 2018. Amazon leder försäljningen i USA med god marginal, men nu börjar det även växa i Kina. Amazon Echo har en marknadsandel på 26,2 procent globalt, medan Google faktiskt tappade i försäljning i fjol.

Amazongrundaren skänker miljarder till klimatet
Amazons grundare Jeff Bezos startar klimatfonden ”Bezos Earth Fund” och skänker 97 miljarder kronor till klimatet. Det meddelade Jeff Bezos på sitt Instagramkonto igår. Anslag kommer att börja beviljas över sommaren. I januari i år krävde hundratals Amazon-medarbetare i en text på Medium att Amazon som företag ska vara klimatneutralt senast 2030. Jeff Bezos har redan berättat om målen att företaget ska vara koldioxidneutralt 2040.

H&M och Zalando lämnar Kenzas modevarumärke
H&M och Zalando dumpar nu båda innehavet i Kenza Zouiten Subosics modevarumärke Ivyrevel, enligt Breakit som hänvisar till Bolagsverket.  Ivyrevel startades med H&M och Zalando som tillsammans pumpade in 50 miljoner kronor och hade ett ägandeskap om 30 procent vardera. Nu går båda även ur Ivyrevels styrelse. Ivyrevel grundades 2012.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.