Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Så mycket fick Bianca Ingrosso för Caia Cosmetics-affären: ”Ingen har gissat rätt”

Publicerad: 28 oktober 2021, 06:29

Influencern menar att mediernas spekulationer är långtifrån sanningen, Publicis tar över tronen som världens högst värderade holdingbolag och Spotify redovisar kraftig ökning av annonsintäkterna. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

PublicisBurger KingCaia CosmeticsBianca Ingrosso

Förra året sålde Bianca Ingrosso hälften av sin andel i sitt sminkbolag Caia Cosmetics till riskkapitalbolaget Verdane. Sedan dess har det rapporterats om att affären skulle ha gett influencern ett tillskott i kassan på 73 miljoner kronor. Den siffran ligger dock inte i närheten av den verkliga summan, det säger hon i ”Framgångspodden”.

– Den siffran har faktiskt aldrig någon gissat rätt på, säger hon.

Något exakt svar ger hon inte, men när programledaren Alexander Pärleros frågar om det snarare rörde sig om en summa närmare 200 miljoner svarar hon:

– Naej... Men det var nog där, svarar Bianca Ingrosso.

Hon berättar även att hon inledningsvis förvånades av att det var så många som trodde på bolaget och affärsidén. 

– Det kändes väldigt sjukt till en början. När man är en startup, och vi har inte varit så många i vårt bolag, att andra människor då nästan från ett helikopterperspektiv tror på vårt bolag och mig så pass mycket att de vill investera ett så stort kapital i Caia blir ”oj”, ”alltså va”. Nästan som att man får ett bra ragg på krogen, har Bianca Ingrosso tidigare sagt i en kommentar till DiTV.

Burger Kings vd: ”Vår marknadsföring bidrar inte som den ska”

Burger King har de senaste åren varit en av världens mest uppmärksammade annonsörer. Hamburgerkedjan har hyllats när det kommer till det kreativa, men många har ställt sig frågan om huruvida de ofta uppkäftiga kampanjerna fått någon effekt. 

I samband med att Burger King i dagarna presenterade sin kvartalsrapport riktade den nya amerikanska vd:n en känga mot bolagets marknadsföring, åtminstone på den amerikanska marknaden.

– Två av våra stora kampanjer under det här kvartalet har inte lyckats stävja den sjunkande försäljningen. Vi ser ett gap till våra konkurrenter som är lika stort som tidigare, sa amerikanska vd:n Jose Cil under kvartalspresentationen.

Publicis högst värderade holdingbolaget

Publicis har övertagit tronen som världens högst värderade holdingbolag i byråbranschen, en position som tidigare hölls av WPP tätt följda av Omnicom. Anledningen är att Publicis presterat bättre än konkurrenterna under pandemin, något som lett till en värdering på cirka 140 miljarder kronor. Sedan pandemins start har Publicis aktie stigit över 150 procent i värde. En del av förklaringen till den starka prestationen är Publicis köp av dataplattformen Epsilon och digitalbyrån Sapient.

– Historiskt har de amerikanska holdingbolagen alltid varit högre värderade men det är på väg att förändras. Omnicom har exempelvis haft stora problem med sin eventverksamhet. Samtidigt har IPG (det minsta av de fyra stora holdingbolagen reds. anm) presterat bra. När det kommer will WPP tror jag många investerare vill se att de kan hålla i den uppåtgående trenden innan de börjar tro på att WPP verkligen kan återhämta sig, säger Ian Whittaker, brittiska Campaigns aktieanalytiker. 

Utöver IPG är det inget av holdingbolagen vars aktie är högre värderad än innan pandemin. Värderingen av WPP är i dagsläget hälften än peaken 2017 medan värderingen av Omnicom är 17 procent lägre än peaken 2016.

När det kommer till antalet anställda är WPP fortfarande det klart största bolaget med cirka 100 000 anställda. Efter dem placerar sig Publicis (80 000) och Omnicom (65 000).

Efter läckan: Facebook utreds av amerikanska myndigheter

Stormen kring Facebook ser inte ut att bedarra. Bolaget presenterade visserligen häromdagen en stark kvartalsrapport men nu rapporterar flera amerikanska affärstidningar att USA:s konkurrensmyndighet, FTC, startat en utredning av bolaget. Anledningen är de läckta dokument som kommit fram från visselblåsaren Frances Haugen och som rönt stor uppståndelse i media. Enligt Wall Street Journals källor misstänker FTC att Facebook brutit mot en förlikning som gjordes med myndigheten 2019. Förlikningen gällde användares integritet och ledde till att Facebook fick betala fem miljarder dollar.

Spotifys satsning på poddar lönar sig – ökar annonsintäkterna

Spotify har de senaste åren satsat hårt på podcasts. De har bland annat köpt exklusiva rättigheter till några av världens största poddar men även lagt beslag på ett flertal poddproducenter.

När bolaget under gårdagen presenterade sin kvartalsrapport, som överlag slog analytikernas prognoser, visade den att bolagets annonsintäkter ökat med 75 procent i jämförelse med samma period 2020. Bolaget förväntar sig nu för första gången kunna presentera årliga annonsintäkter på mer än en miljard euro. Spotifys vd Daniel Ek säger dock att podcast-verksamheten fortfarande är en förlustaffär men väntar sig att området framöver kan stå för 20 procent av Spotifys totala intäkter.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.