Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Så mycket kostade utrymmet under Oscarsgalan

Publicerad: 26 april 2021, 06:13

Oscarsgalan sändes i natt.

Foto: Selcuk1

Miljoner för sekunder. Är Oscarsgalans goodiebag inspirerad av Göteborgs Filmfestival? Och Simone Biles avslutar samarbetet med Nike. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

OscarsgalanSuper BowlNikeSpotifyReklamombudsmannen

När Oscarsgalan ägde rum natten till måndag var det många annonsörer som ville passa på att stjäla rampljuset. Trots att tittarsiffrorna linjärt har dalat med åren är Oscarsgalan fortfarande ett av de tv-program med högst antal tittare, exklusive sportevenemangen. Annonslagret sålde slut redan i förra veckan, enligt ABC som sände galan. Här fanns annonsörer som Verizon, AARP, General Motors och Procter & Gamble. 

Priset? Två miljoner dollar för 30 sekunder. Detta kan jämföras med priset under Super Bowl, reklamens julafton, som låg på 5,6 miljoner dollar för 30 sekunder. Adage har också gjort en sammanställning på hur annonserna under Oscarsgalan såg ut och var optimerade. 

Oscarsgalans goodiebag inspirerad av Göteborgs filmfestival?
Den nyrenoverade fyrvaktarbostaden vid bohuslänska Pater Noster har inte bara huserat en filmälskare den senaste tiden. Förutom Göreborgs Filmfestival, som fått stor internationell uppmärksamhet för sin kampanj där en person isolerad i fyren skulle sträckkolla film https://goteborgfilmfestival.se/pater-noster/ , har nu Oscarsgalan upptäckt tjusningen med det speciella boendet. I galans goodiebag, som bland annat går till bästa kvinnliga och manliga huvudroll, finns nämligen tre nätter på Pater Noster med. Fyren öppnade nyligen för hotellverksamhet, vilket fått stor uppmärksamhet. Bland annat har CNN skrivit om den fem gånger. Detta skriver Göteborgs-Posten.

Simone Biles avslutar samarbetet med Nike
Gymnasten Simone Biles, som bland annat tagit fem OS-guld, har fått nog av Nike och ska samarbeta med Athleta framöver i stället. Detta skifte sker i samband med att Athleta vill satsa hårdare på marknadsföring. Det skriver CNN. 

Uppgifter: Spotify kan lansera betalmodell för poddar
I förra veckan lanserade Apple möjligheten för poddskapare att ta betalt från sina lyssnare. Nu pekar uppgifter på att Spotify kan komma att släppa en liknande lösning. Detta ska i så fall ske redan nu i veckan. Uppgifterna gör gällande att podd-kreatörerna ska få sätta sina egna priser och dessutom få behålla hela summan, till skillnad från Apple som tar 30 procent av intäkterna. Vad detta innebär för marknadsföring på Spotifys plattform är ännu oklart. Spotify har ännu inte kommenterat uppgifterna, skriver The Wall Street Journal.

Hunkemöller fälls för sexism
En bild på ett par handbojor på en kvinna med texten ”Vill du ha lite extra spänning i sängkammaren?’ på Hunkemöllers sajt har väckt ilska. Efter att en privatperson anmält produktbilden, där en kvinnas rumpa syns tillsammans med handklovarna, har Reklamombudsmannen nu konstaterat att den är könsdiskriminerande. Det var rumpan som var anledningen till fällningen. Enligt Hunkemöller är bilden inte reklam, eftersom den publicerats som en produktbild. Det håller inte RO med om. Detta skriver e-handel.se.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.