Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

Så mycket omsätter influencerprofilernas bolag

Publicerad: 2 December 2019, 07:46

Foto: Montage/Yasmine Winberg.

Influencer marketing i Sverige spås under året omsätta cirka en miljard kronor, så hamnade Michail Gorbatjov i Pizza huts reklamfilm och Black Friday slår rekord. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketing

Så mycket omsätter profilernas bolag

Under 2019 väntas svenska annonsörers investeringar i influencer marketing överstiga en miljard. I helgen har Di Digital publicerat en ekonomisk genomgång av de största profilernas bolag. Genomgången visar att Bianca Ingrosso, som kan ta uppemot 200 000 kronor för en Instagram-bild, mellan 2017 och 2018 ökade sin omsättning med mer än 100 procent till 10,7 miljoner kronor. Isabella Löwengrips bolag Löwengrip Invest, där intäkterna från hennes reklamsamarbeten ligger, omsätter i sin tur 7,5 miljoner kronor. Hon har därtill bolaget Löwengrip Beauty med 84 miljoner kronor i omsättning, en siffra hon själv tror kommer halveras till nästa bokslut. 

Therese Lindgren omsatte närmare 17 miljoner kronor med ett resultat på 11,6 miljoner kronor. Omsättningen hade därmed sjunkit från 2017 års 19,5 miljoner kronor.

Joakim och Jonna Lundell är två av influencerbranschens mer omdebatterade profiler och nyligen inleddes en utredning om förtal mot Joakim Lundell. I det gemensamt ägda bolaget omsatte de 11,2 miljoner kronor med en vinst på 1,7 miljoner kronor.

Margaux Dietz, som nyligen intervjuades här i Resumé, bolag omsatte 2018 cirka 8 miljoner kronor med ett resultat på 2,9 miljoner kronor.

Slutligen har Di Digital tittat på Kenza Zouitens bolag, ett bolag som under det brutna räkenskapsåret 2018/19 omsatte 6,4 miljoner kronor med ett resultat på 2,6 miljoner kronor.

Så hamnade Michail Gorbatjov i Pizza Huts reklamfilm

En av de märkligaste händelserna i reklamhistorien är att den tidigare sovjetiske presidenten Michail Gorbatjov 1997 dök upp i en reklamfilm för amerikanska Pizza Hut. I helgen publicerade Foreign Policy berättelsen om varför Gorbatjov gick med på att ställa upp – pengar. Den tidigare sovjetiske ledaren hade problem med privatekonomin men trots ersättningen , som blev en internationell succé, kom reklamfilmen mest att representera en man som försöker hitta rätt i ett land vars spelregler han inte riktigt känner till.

Rekordsiffror från Black Friday i USA

I fredags avslutades vad som kommit att kallas Black Week med shoppinghögtiden Black Friday. I Sverige var intresset så stort att vissa e-handlares, bland annat Elgiganten, sajter inte pallade trycket. Än så länge har det dock inte kommit några siffror på hur mycket de svenska e-handlarna omsatte under dagen. I USA har dock preliminära siffror börjat trilla in. Enligt Adobe e-handlade amerikanerna under fredagen för 7,4 miljarder dollar med en snittorder på hela 168 dollar medan Salesforce räknar med 7,2 miljarder dollar. Även om siffrorna är de högsta i Black Fridays historia är de lägre än förväntade 7,5 respektive 7,3 miljarder dollar, det rapporterar AdWeek. 

Kritiska kineser får DC Comics att pudla

I en reklamfilm för DC Comics nya Batmanserie Dark Knight Returns: The Golden Child syns en maskerad Batwoman hålla i en så kallad molotov cocktail. Bilden har lett till att DC Comics fått ta emot kraftig kritik på den kinesiska marknaden, det rapporterar The Drum. Kritikerna menar att Batwoman på bilden liknar de studenter som den senaste månaden genomfört kraftiga protester i Honkong, något de ser som ett ställningstagande från DC Comics sida. Kritiken har lett till att DC Comics valt att ta bort bilden från sina sociala medier.

McDonalds och Tesco hoppar på IAB-initiativ

För att få bättre ordning på det digitala annonsekosystemets mätproblem har branschorganisationer världen över de senaste åren satt ihop olika standarder för hur mätningar bör gå till och redovisas. Ett viktigt led i det arbetet har varit att släppa in tredjepartsverktyg som kan kontrollmäta siffrorna. Nu väljer två storannonsörer, McDonalds och Tesco, att hoppa på IAB UK:s guldstandard. Sedan tidigare är det i princip bara publicister, mediebyråer och ad tech-bolag som blivit certifierade, det rapporterar Marketing Week.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Influencer marketing

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.