Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Så mycket tjänar stjärnorna i Ica-reklamen

Publicerad: 6 februari 2020, 07:24

Expressen har gått igenom bolagen bakom skådespelarna i Ica-såpan, ad-blockers i mobilen ökar markant och Youtube sätter ner foten mot datainsamlande app. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

KingReklamtrötthetYoutubeIca

Ica-såpan är inne på sitt 19:e år i år. King och Icas långkörare tuffar vidare och har hamnat i Guiness Rekordbok för sitt långa format. Medan andra stora varumärken skrotat sina reklamkoncept, som Tele2 och Fåret Frank, Com Hem och Judit och Judit och Swedbank och Under Eken har Ica-såpan vid sidan av kossorna i Bregottfabriken står för kontinuitet. 

– Det finns flera anledningar till att Ica-reklamen har fungerat bra under så lång tid. Långsiktigheten sticker ut i bruset av snabba och kortsiktiga reklambudskap. Tittarna har fått en relation till karaktärerna och känner igen dynamiken mellan dem, förklarar varumärkesexperten Anna-Karin Lingham för Expressen, som gjort en genomgång av vad skådespelarna i Ica-såpan tjänar.

Tidningen konstaterar att inspelning sker någragånger på våren och hösten varje år i en studio i Gustavsberg på Värmdö, samt att de exakta arvodena hålls hemliga. I stället har man sökt svar i skådespelarnas respektive bolag, även om de innehåller andra inkomster också.

Här är några av karaktärernas intäkter, resten samt genomgång av skådespelarnas förvärvsinkomst, finns hos Expressen:

Loa Falkman, som spelar Ica-Stig, drog tillsammans med sin hustru in 4,8 miljoner kronor i bolaget som bedriver konsultverksamhet inom musik, film och teater samt design och fastighetsförvaltning. Resultatet landade på 2,3 miljoner kronor.

Bolaget bakom Paul Tilly, som spelar Ica-Ulf, hade en omsättning på 1,9 miljoner kronor 2018, och gjorde ett resultat på 791 000 kronor.

Joanna ”Ica-Cindy” Erikssons bolag hade en omsättning på 1,7 miljoner 2018 och gjorde ett resultat på 688 701 kronor.

Youtube ryter ifrån mot kontroversiell app
Clearview AI heter appen som samlar in data från Youtubevideos till sin databas med ansikten. Appen har varit i blåsväder efter att det förra månaden kom ut att den kan identifiera en person bara genom en bild. Nu ryter Youtube ifrån och skickar ett skarpt formulerat brev där man kräver att appen omedelbart upphör med sin datainsamling och att alla bilder som hittills samlats in ska raderas. Dessutom påpekar Youtube att det är förbjudet för att samla in data från plattformen i syfte att identifiera människor. Det skriver The Verge.

Chrome blockerar störande videoannonser
Redan under 2018 började webbläsaren Google Chrome att blockera annonser som anser störa användarupplevelsen. Detta genom ett samarbete med bolaget Coalition for Better Ads. Nu har den senare gått ut och meddelat att man kommer att ta ett krafttag mot störande videoannonser, något som också påverkar Chrome. Det rör sig om videoannonser som är längre än 31 sekunder och inte erbjuder möjligheten ”hoppa över.” Dessutom tar man krafttag mot annonser som dyker upp mitt i andra klipp och stör tittandet samt icke-linjära annonser som täcker mer än 20 procent av ett videoklipps yta. All denna blockering sker från och med den 5:e augusti i år. Det uppger 9to5google.com.

Anonsblockering i mobilen ser uppsving i USA
Annonsblockering i mobilen, som tidigare beskrivits som något som bara tech-nördar sysslat med, får nu större spridning. Det visar en ny rapport som släppts av PageFair och dess moderbolag Blackthrough. Den visar att mer än 527 miljoner människor globalt blockerar annonser i mobilen, vilket är en ökning på 64 procent sedan 2016. Under samma period har användandet på desktop faktiskt sjunkit med 16 procent till cirka 236 miljoner. Detta skriver Adage.

Youtube fasar ut sitt gamla användargränssnitt
Hittills har det gått att använda sig av Youtubes klassiska gränssnitt, trots att plattformen erbjudit en ny design sedan augusti 2017. Men nu sätter Youtube ner designfoten och meddelar att det klassiska gränssnittet kommer att försvinna för gott, från och med i mars i år. Anledningen ska vara att användarna som suttit på det gamla gränssnittet inte får tillgång till nya funktioner och förbättringar. Det skriver Ubergizmondo.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News