Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Så påverkades försäljningen för annonsörerna som bojkottade Facebook

Publicerad: 19 Januari 2021, 07:35

Försäljningssiffrorna för företagen som deltog i Facebookbojkotten har analyserats, de rödgrönrosa partierna i Göteborg vill förbjuda reklam för bilar och resor i kollektivtrafiken och Turkiet stoppar annonsering på Twitter. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookBlack Lives MatterTwitterHållbarhetOmnicom

Bojkottade Facebook – så lite sjönk försäljningen
I förra veckan publicerade Forrester data som tagits fram av Retail Dive som visade hur liten negativ effekt bojkotten av Facebook hade för de flesta av annonsörerna. Av de 43 företag som ingick i studien var det bara sju som upplevde minskade intäkter under Q3 jämfört med Q3. Samtidigt sjönk intäkterna för flera av bolagen jämfört med Q3, men Forrester hänvisar de siffrorna till effekterna av pandemin.

Vill förbjuda fossil reklam i Göteborg
V, MP och FI vill förbjuda reklam för bland annat flygresor, bensinbilar och oljeföretag på samtliga kommunala reklamskyltar i Göteborg. Partierna tycker det är ”vansinnigt” att uppmana till konsumtion som är går emot hållbarhetsmålen, skriver GP. Inspiration har hämtats från Amsterdam, där styret nyligen beslutade om att ett förbud mot reklam för kol-, olje- och gasföretag samt flygresor ska utredas. Göteborgs alliansstyre är emot förslaget. Emmyly Bönfors (C), kommunalråd med ansvar för miljö och klimat, hänvisar till att det strider mot marknadsföringslagen.

Aktieägarna vill att Omnicom utreder annonser efter stormningen av Kapitolium
Enligt Business Insider ska aktieägare i holdingbolaget Omnicom och bygghandelskedjan Home Depot uppmana företagen att starta utredningar huruvida annonser på Facebook, Google och Twitter ger upphov till våld och hatbrott. Investerare förväntar sig att det kommer att hända något i frågan efter stormningen av Kapitolium den 6 januari. Ideella organisationen Open Mic leder initiativet på uppdrag av The Nathan Cummings Foundation och Myra K. Young.

Turkiet stoppar annonsering på Twitter
De turkiska myndigheterna för informationsteknologi har infört ett förbud mot annonsering på Twitter samt dotterbolagen Periscope and Pinterest enligt en ny sociala medielag rapporterar Reuters. I den starkt kritiserade lagen krävs att sociala medieföretag utser lokala representanter i Turkiet. Facebook och Alphabet (Google/Youtube) sade för en månad sedan att de beslutat att utse en representant.

Studie: Svarta konsumenter bryr sig mest om varumärkens värdegrund
Svarta och afroamerikanska konsumenter är mer benägna än andra att basera köpsbeslut på ett varumärkes värderingar och engagemang för mångfald, enligt ny forskning från Numerator som AdAge tagit del av.  Sammantaget fann Numerator att nästan 22% av de svarta konsumenterna säger att ett varumärkes värden är viktiga i köpbeslut jämfört med 18% bland samtliga respondenter. Svarta konsumenter var nästan dubbelt så benägna (31% mot 16%) att väga varumärkens engagemang för mångfald, jämlikhet och social rättvisa som viktigt när man väljer en produkt eller tjänst, enligt undersökningen. Latinamerikanska och asiatiska konsumenter var också mer benägna än vita konsumenter att basera köpbeslut på varumärkets värdering och mångfald.

 

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.