Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

Så tvingades Isabella Löwengrips anställda skruva upp siffrorna

Publicerad: 8 November 2019, 07:42

Isabella Löwengrip har fått krishantera mycket den senaste tiden.

Foto: Pressbild

Före detta anställda på Isabella Löwengrips bolag berättar om sifferfusk och dålig arbetsmiljö, Sandra Bullock och Ellen Degeneres stämmer flera sajter för bluffannonser och F&B får jämställdhetscertifiering. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Isabella LöwengripBianca Ingrosso

Den senaste månaden har Isabella Löwengrip själv vittnat om hur hon befinner sig i en karriärmässig kris. Efter vad hon beskriver som en misslyckad lansering i USA, dit hon begav sig så sent som i somras för att sjösätta sitt skönhetsvarumärke, har inlägg efter inlägg skrivits om kaoset. Vad hon inte berättat särskilt mycket om är hur de anställda upplevt situationen. Men det har Svenska Dagbladet tagit reda på. Det vittnas om sjukskrivningar, osäkra anställningar, hög personalomsättning och utfrysning. En tidigare anställd beskriver det som ”den värsta tiden i sitt liv”.

Isabella Löwengrip är en av Sveriges största influencers och har konsekvent hävdat att hon når 1,5 miljoner människor i veckan på sin blogg. Det skulle innebära att motsvarande 15 procent av Sveriges befolkning besöker henne på något sätt varje vecka. Denna siffra har sajten Bloggbevakning tidigare konstaterat vara felaktig. I stället rör det sig om 260 000 unika besökare varje vecka. Även Expressen har rapporterat om uppblåsta siffror. 

Nu vittnar en före detta anställd om att det saltats och pepprats en hel del, även om Isabella Löwengrip senare menat att summan inte bara är bloggbesökare utan personer hon når via alla sina sociala kanaler.

– Jag vet att vi skruvade upp mycket. 1,5 miljoner säger framför allt ingenting om antalet unika besökare. Det kan vara samma 200 000 användare som är inne på alla olika kanaler. Jag vill hävda att siffrorna inte stämmer, men jag har ingen exakt siffra på hur stort glappet är, säger en person till Svenska Dagbladet. 

En annan för detta anställd berättar om hur en person i chefsställning uttryckligen ska ha sagt att siffrorna var överdrivna och tyckt det varit obehagligt att ljuga utåt.

Isabella Löwengrip tillbakavisar kritiken om siffrorna.

– Tittar man på de följare jag har på bloggen, Instagram, Facebook och Twitter så är det 1,5 miljoner. Så det är självklart det man ska kommunicera, det är den fakta man utgår från i allt, säger hon.

Här kommenterar Isabella Löwengrip själv artiklarna i SvD i sin egen blogg.

Bullock och Degeneres stämmer bolag för falsk reklam
Skådespelaren Sandra Bullock och programledaren Ellen Degeneres stämmer flera sajter för att ha skapat annonser med deras ansikten och falska citat i – annonser som de inte godkänt. Det ska se ut som att Sandra Bullock och Ellen Degeneres rekommenderar olika skönhetsprodukter som de inte gör egentligen. Det rör sig om minst 40 olika sådana produkter där Bullocks och Degeneres personer har utnyttjats olovligen. Det skriver The New York Times.

F&B får certifiering från The 3 Percent Movement
Utnämningen kom under en konferens i Chicago under torsdagen. Vid sidan av F&B:s utmärkelse blev Adobe det första varumärke att certifieras. The 3 Percent Movement är en rörelse för jämställdhet och för att få certifieringen måste man uppfylla en rad kriterier, exempelvis ration mellan manliga och kvinnliga kreatörer och att många seniora ledare ska utgöras av kvinnor. Totalt är det nu endast sex företag som certifierats sedan organisationens start 2012. Förutom F&B och Adobe rör det sig också om VMLY&R, 72andSunny, Possible and Swift. Detta skriver Adage.

Bianca Ingrossos bolag fälls för könsdiskriminering
Bianca Ingrossos
sminkvarumärke Caia har hamnat i blåsväder. Detta efter att Sveriges Kvinnolobby anmälde annonser för smink om könsdiskriminering. Det rör sig om en bild som visar en kvinna som fotograferats framifrån, snett underifrån. Kvinnan står upp med särade ben, klädd i vita underkläder och en brun skinnkavaj. Sveriges Kvinnolobby ställer sig frågande till varför kroppen får så stor exponering när det är sminket som ska marknadsföras. Men annonsören slår ifrån sig och menar att det inte är något tvång för modellen. De är också starkt kritiska till Sveriges Kvinnolobby då de menar att de försöker diktera hur kvinnor ska vara, se ut, bete sig och därigenom utmålar dem som objekt. Det skriver sajten ehandel.se. 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.