Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Sämsta tittarsiffrorna för Super Bowl på 14 år

Publicerad: 10 Februari 2021, 07:26

CBS:s sändning av Super Bowl visade de lägsta tittarsiffrorna sedan 2007, TikTok ligger före Facebook och Youtube i moderering av hat och förlust för Twitter under 2020. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Super BowlBlack Lives MatterTikTok

Super Bowl visade de sämsta tittarsiffrorna sedan 2007. 96,4 miljioner såg CBS:s sändning i söndags via linjär tv, streaming och out of home, att jämföra med Fox 102 miljoner tittare förra året. Andelen som strömmade matchen var 5,7 miljoner tittare per minut i snitt och totalt strömmades en miljard minuter. Det var också nätverkets bästa dag i historien när det kommer till nya abonnenter, rapporterar AdAge.

Trots BLM: Mångfalden i Super Bowl på samma nivå som förra året
Black lives matter ledde till att frågan om mångfald och i inkludering fick en ny skjuts under förra året, men en färsk analys som ges stor uppmärksamhet i amerikanska branschmedier visar att mångfalden inte förbättrades i Super Bowl-reklamen 2021. 45 procent av filmerna hade en rollbesättning som motsvarade mångfalden hos publiken, visar mätningen från AIMM (Association of National Advertisers’ Alliance for Inclusive & Multicultural Marketing). Det är samma nivåer som under 2019. Undersökningen visade också att flera av reklamfilmerna misslyckades med att vara kulturellt relevant, framför allt för den spansktalande befolkningen. Det skriver AdAge

Tiktok bättre än konkurrenterna på moderering  
Facebook, Twitter och YouTube ligger efter TikTok och Reddit när det kommer till att moderera skadligt innehåll såsom hat och desinformation under andra halvan av 2020. Det visar IPG Mediabrands Media Responsibility Index, som The Drum har tagit del av. Analysen visar att samtliga plattformarna gjorde framsteg under tidsperioden.

Förlust för Twitter under 2020 – uppgång under Q4
Twitter redovisar en förlust på 1,1 miljarder dollar, motsvarande 9,5 miljarder kronor för 2020. Samtidigt lockade bolaget till sig färre nya användare än väntat. Under sista kvartalet i fjol hade Twitter cirka 192 miljoner dagliga användare – en ökning med 5 miljoner från kvartalet innan och 40 miljoner fler än motsvarande kvartal 2019. Bolagets omsättning landade på 3,7 miljarder dollar eller 31 miljarder svenska kronor – en ökning med 7 procent jämfört med 2019. Det rapporterar Bloomberg.

Norge fortsätter att svara på General Motors Super Bowl film
Resumé har tidigare rapporterat om hur Visit Norway, CIrcle K och BBK i Norge tagit chansen att kommentera Will Ferrells avundsjuka mot landet i General Motors Super Bowl-reklam. De senaste dagarna har fler annonsörer valt att svara. Audis kampanj med Kristoffer Hivju har fått mest lovord. Andra annonsörer är Adgers universitet och Bertel O. Steen. Här sammanställer AdWeek de bästa svaren. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.