Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag19.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

SAS satsar på nytt lågprisvarumärke

Publicerad: 26 Februari 2020, 07:40

I höstas fick SAS nuvarande flotta en ny exteriör designad av Bold.

Det nya bolaget ska rikta in sig på den skandinaviska marknaden, sociala medier reagerar negativt på Burger kings virala kampanj och Facebook slår ned på Coronavirus-annonser.


Ämnen i artikeln:

SASBurger King

Rubrikerna kring SAS har de senaste veckorna mest handlat om reklamkampanjen ”What is truly Scandinavian?” och de efterföljande reaktionerna. Nu rapporterar Expressen att bolaget i det tysta registrerat vad tidningen kallar ett ”spökflygbolag”. Tanken med det nya bolaget är att det ska vara ett lågprisvarumärke inriktat på den skandinaviska marknaden. Anledningen sägs vara att mota den ökande konkurrensen från lågprisbolag som Ryanair och Norwegian.

– Tanken är att stycka SAS och lägga mellan 20 och 30 nya flygplan i det nybildade bolaget, uppger en källa för Expressen.

SAS vd Rickard Gustafsson betonar för Expressen att det är ett bolag som kommer anställa på ”skandinaviska villkor”, samtidigt uppger källor för tidningen att villkoren för piloterna i det nya bolaget kommer att vara sämre än i moderbolaget.

Redan 2003 lanserade SAS lågprisvarumärket Snowflake. Efter en kort tid försvann dock varumärket som eget bolag och blev i stället ett varumärke för SAS billigaste biljetter.

Negativa sociala medier-reaktioner på Burger kings virala kampanj

En av de senaste veckornas största snackisar i reklamvärlden, både i Sverige och internationellt, är Burger Kings möglande hamburgare, framtagen av svenska Ingo i samarbete med David The Agency. Kampanjen är tänkt att visa på hur Burger king håller på att fasa ut artificiella konserveringsmedel i sina produkter.

Både Burger Kings globala marknadschef Fernando Machado och Burger Kings svenska vd Iwo Zakowski har berättat att kampanjen presterat bra i tester, men nu kommer en mätning som visar en lite bredare bild. Enligt analysföretaget Brandwatch har kampanjen visserligen väckt stor uppmärksamhet i sociala medier men omnämningarna är till 60 procent negativa. Antalet inlägg och reaktioner som uttryckte känslor som glädje, ilska, ledsamhet, rädsla eller förvåning når tillsammans inte upp i det totala antalet inlägg som på något sätt uttryckte äckel. #moldywhopper-hashtagen har totalt 21 miljoner impressions, det rapporterar Adweek. 

Coronavirusproblem för Facebook

Coronaviruset är en världsangelägenhet och har påverkat områden och verksamheter långt bort från virusets ursprung. Nu rapporterar Business Insider att Facebook tampas med desinformation och skrämselpropaganda kring viruset. Därför väljer plattformen att skärpa reglerna för alla annonser, alla annonser som på något sätt försöker ”skapa en känsla av panik” eller säger sig kunna erbjuda ett botemedel till viruset är numera bannlysta. 

Tre satsar på varumärkesbygget

I december lanserade Tre sitt svenska reklamkoncept ”Lägg till vem du vill”, det första konceptet under nya marknadschefen Jim Carlberg. Varumärket hade då varit utan ett distinkt reklamkoncept sedan ”Mannen från tre”. Nu väljer Tre även på den brittiska att satsa på ett tydligare varumärkesbyggande koncept. Konceptet ska positionera Tre som ett varumärke i framkant av 5G-utvecklingen och är framtaget av Wieden+Kennedy London. I lanseringskampanjen flyttas tittarna till framtiden där Big Ben-klockan blivit digital, drönare lämnar post och ett robotlag tar hem fotbolls-VM för England. Enligt Marketingweek ligger Tre bakom sina största konkurrenter både gällande kännedom och preferens.

Ny global vd på Disney

Efter 15 år på vd-posten kommer Disneys vd Bob Iger att kliva ned för att ersättas av Bob Chapek. Chapek kommer närmast från en position som styrelseordförande för Disney Parks. Iger kliver ned från vd-posten kort efter att Disney gjort det historiska köpet av 21st Century fox för 71,3 miljarder dollar. Under hans ledning köpte Disney även rättigheterna till Star wars- och Marvel-serierna. I november 2019 lanserade de även streamingtjänsten Disney+ som på tre månader lockat 28 miljoner prenumeranter, det rapporterar Adweek.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

SASBurger King

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.