Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

SD i nya valkampanjen: ”Svenska kyrkan ska inte sprida islam i vårt land”

Publicerad: 9 september 2021, 06:49

Foto: Skärmdump/Youtube

SD anklagar Svenska kyrkan för att vara kampanjorgan för Socialdemokraterna och islamism, kreatörer nöjda med sina löner men vill ändå byta jobb och Twitter lanserar grupper. Här är torsdagssvepet.


Sverigedemokraterna har släppt en reklamfilm som syftar till att uppmana människor att rösta i kyrkovalet den 19:e september. I filmen går SD-politikern Aron Emilsson hårt åt Svenska kyrkan och menar att de i dag bland annat hjälper Socialdemokraterna att få fram sin politik, och att sprida islamism i Sverige.

Till tonerna av en remix på ”Den blomstertid nu kommer” så kommer Aron Emilsson gående dragandes med en soptunna efter sig. Han går mot en kyrka som pryds av röda ballonger. När han öppnar dörren kommer en rödklädd person, som troligtvis ska föreställa en socialdemokrat, ut. Emilsson krossar därefter en poster föreställande Stefan Löfven.

”Svenska kyrkan ska inte vara en kampanjorganisation för sossarna, man ska inte bidra till att skydda brottslingar, öka invandringen till Sverige eller sprida islam i vårt land”, säger han.

Bra lön – ändå vill många inom byråbranschen byta jobb
En ny studie från talangplattformen Working not Working visar att även om majoriteten av kreatörerna inom byråbranschen är nöjda med deras löner så kan de tänka sig att byta karriär. Undersökningen innehåller svar från 850 medlemmar varav 60 procent anser att de är rimligt kompenserade för sina jobb – men ändå vill 50 procent byta. 60 procent svarar dessutom att de känner sig mindre kreativa på deras jobb sedan pandemin inletts. Läs mer hos AdAge.

Twitter lanserar grupper
Twitter går Facebooks väg och lanserar en communityfunktion. Det handlar om grupper som användare med specifika intressen kan gå med i. Men medan exempelvis Facebooks grupper är låsta så kommer Twitters vara öppna även för de som inte är medlemmar där man kommer kunna se och citera inlägg. Ännu är det oklart när funktionen rullas ut till den breda allmänheten.

Ny studie: Stora kunskapsskillnader mellan marknadschefer
En ny rapport från WFA visar att ledare för större annonsörer står inför leveransutmaningar på grund av att det finns skillnader i den bredd av färdigheter som krävs av en ledare i dagens medielandskap. Idag kan man inte bara fokusera på brand safety eller att bidra till en positiv ROI – man måste också ta hänsyn till om valen man gör är rätt för miljön, konsumenterna och samhället i stort. WFA har pratat med 52 personer som leder företag med totala annonsinvesteringar på 40 miljarder dollar. Dessa säger att de framför allt kämpar med e-handel och shopping, att hitta en balans mellan inhouse och partners, men också att tackla utmaningar som finns på agendan inom miljö, socialt och politik.

Fem månader till Super Bowl – NBC har nästan sålt ut
NFL-säsongen har inte ens börjat än, men NBC har nästan sålt slut på sina annonsplatser för Super Bowls 56:e upplaga. Detta fem månader innan det äger rum. Endast fem större annonsutrymmen finns kvar. Trots att det har gått så fort är det faktiskt inte snabbaste omgången att sälja ut – annonsplatserna i Super Bowl 54 gick åt i rasande takt. Vad är då kostnaden för en 30-sekunders spot? 56 miljoner saftiga kronor.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News