Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Sexistiska reklamfilmen får uppföljare – Peloton girl räddas av ginvarumärke

Publicerad: 9 december 2019, 07:19

Blixtkampanj från Aviation Gin.

Supersnackisen Peloton girl hämtas av Ryan Renolds, de globala annonsinvesteringarna minskar och Snapchat ser uppsving i politisk annonsering.


Ämnen i artikeln:

MarknadsföringReklamMorgonsvepet

Ingen i branschen missade väl förra veckans stora snackis med reklamen för cykelmärket Peloton? För att fräscha upp minnet så är det en kvinna som får en träningcykel av sin man i julklapp där hon kan tracka sina framsteg. Sociala medier kokade över och filmen kallade sexistisk, ”gräslig” och ”den värsta reklamen på länge”. Till och med aktien på företaget rasade. I helgen kom nästa snackis. Skådespelaren Ryan Renolds letade blixtsnabbt reda på skådespelerskan, som numera går under namnet ”Peloton girl”, till en film för sitt egna ginvarumärke Aviation Gin. I sociala medier-filmen gör kvinnan anspel på den tidigare krisiga filmen hon var med i. Filmen nådde fyra miljoner visningar första dagen och Adweek benämner bland annat filmen som ett ”genidrag”.

De globala reklaminvesteringarna minskar 2020
GroupM förutspår en minskning i de globala annonsinvesteringarna 2020 på grund av en vikande ekonomin. Investeringarna avtar med 3,9 respektive 3,1 under 2020 och 2021. Tillväxten förväntas ligga mellan tre och fyra procent fram till 2024, enligt rapporten. Om man tittar på medieval så är digitalt det ”mest viktiga mediet globalt”. Digitalt kommer stå för 52 procent av de totala investeringarna under 2020. Tv däremot minskar. Men tillsammans utgör de 80 procent av marknaden.

Politisk annonsering ökar på Snapchat
Snapchat blir allt mer populär som plattform för politisk annonsering, det visar en undersökning från Center of Responsive Politics i Washington. En del menar att det är på grund av att Snapchat fortfarande tillåter annonsörer att rikta in sig på specifika målgrupper – något som andra plattformar har förbjudit. Andra säger att det är på grund av deras förmåga att nå unga med hjälp av data. Snaphchat har sålt politiska annonser för totalt 5,4 miljoner dollar i år. 3,6 miljoner dollar har inkommit de senaste tre månaderna.

Livestreaming för influencers växer i Kina – lockar nya annonsörer
Kinas influencer marketing-marknad växer med den nya trenden livestreaming, där profiler exempelvis visar upp kläder direkt i varumärkens butiker. Detta har också blivit det snabbast ökande marknadsföringsverktyget för influencers i Kina. Livestreamande profiler sålde i fjol varor för fyra miljarder dollar. Det rapporterade Wall Street Journal i helgen. 67 procent av annonsörer i Kina säger dessotom att influencers har blivit deras mest föredragna metod. Livestreaming har ökat tack vare plattformar som Alibabas Taobao och Doyin, som är en version av Tiktok. På Alibaba sänds cirka 100 000 streams per dag i deras shoppingapp. I USA uppges denna trend ännu inte slagit igenom

”Trump vilseleder med Facebookannonser”
USA:s president Donald Trump har inlett en Facebook-push med annonser som antyder att Demokraterna bedriver ”förräderi” mot Trump i den pågående undersökningen i riksrättsåtalet. Annonserna, som började rulla förra veckan, ber om donationer och innehåller det laddade ordet förräderi på flera ställen. Det finns dock inget bevis för detta, rapporterar ABC News. Trump-administrationen står trots detta bakom orden, säger de vidare till tv-kanalen.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News