Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Shekarabis uppmaning till spelbolagen i coronakrisen: Vidta åtgärder

Publicerad: 1 April 2020, 06:30

Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S) har ansvar för spelreklamsfrågan.

Foto: Pressbild

Ardalan Shekarabi (S) uppmanar spelbolag att vidta åtgärder för att skydda konsumenter från problemspelande i coronapandemin, ny undersökning från Edelman Trust Barometer om varumärkens roll i krisen och WPP lanserar ekonomiskt sparpaket. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Ardalan ShekarabiATGCoronavirusetSpelbolagSpelreklamWPPWall Street JournalSvenska Spel

Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S), som har fortsatt ansvar över spelreklamfrågan trots byte av ministerpost, går nu ut med en tydlig uppmaning till spelbolagen: vidta åtgärder så att människor inte fastar i problemspelande under coronapandemin. Det skriver Aftonbladet. Virusutborttet har gjort att utbudet av idrottsspel har minskat kraftigt, samtidigt som människor är socialt isolerade och oroliga för sin ekonomi. Det utgör enligt Shekarabi en riskfylld kombination. 

– Parallellt med det har vi ett läge där spelbolag på grund av uteblivna matcher försöker locka in sina kunder in i nätkasinon. Det är farligt, säger Ardalan Shekarabi till Aftonbladet. 

På frågan om det är läge för ATG och Svenska Spel att tillfälligt stänga ner sina casinon, svarar ministern: 

– Jag uppmanar alla spelbolag att vidta åtgärder för att visa den omsorgsplikt som lagstiftningen kräver av dem. De har en plikt att visa omsorg om sina kunder och att förebygga problemspelande.

En av 2019 års hetaste frågor i reklambranschen var den om spelreklamen, där Ardalan Shekarabi har varit en stark röst. Han tillsatt en utredning som har i uppdrag att ta fram skärpta regler för att skydda konsumenterna och begränsa marknadsföringen av farliga spel, dit nätcasinon räknas. 

LÄS MER: Spelbranschen minskar sina medieinvesteringar med miljardbelopp – bolagen som bromsat och gasat

Ny undersökning: Varumärken spelar en viktig roll i coronakrisen
Edelman Trust Barometer har nyligen genomfört en undersökning om förtroende för varumärken kopplat till coronapandemin bland människor i bland annat USA, Storbritannien och Kina. Undersökningen visar att det finns en närmast enhällig tro på att varumärken spelar en kritisk roll i den tuffa tiden. Människor förväntar sig att inte endast deras regering, utan även varumärken, ska hjälpa till att tackla de globala utmaningar som coronapandemin har gett upphov till. Det skriver Adweek

Wall Street Journal lockar till printannonsering i krisen
Coronapandemin har gjort att annonsörer världen över drar ner på sina medieinvesteringar, vilket inte minst får effekt på mediernas intäkter. Nu väljer den anrika tidningen The Wall Street Journal och Barron's Group att ge potentiella kunder ett extra incitament att annonsera i deras printupplagor. De båda tidningarna lanserar nämligen en ovanlig garanti till printannonsörer som går med annonser mellan den första april och 30 juni. Annonser garanteras en minst 70-procentig ”recall rate”, ett värde som mäts av internationella Research and Analysis of Media (RAM). Om annonser inte lever upp till garantin kommer annonsörerna i fråga erbjudas samma annonsformat- och placering gratis under två veckor. Det skriver Adweek

WPP lanserar ekonomisk krisplan på grund av corona
Coronavirusets spridning har satt världsekonomin i gungning vilket kraftigt förändrat förutsättningarna på annonsmarknaden. Nu lanserar världens största byrånätverk WPP en ekonomisk krisplan med syfte att behålla sin position och samtidigt kunna fortsätta stötta kunderna i det kritiska läget. Det skriver The Drum. Sedan virusutbrottet har WPP med byråer som Ogilvy och Wavemaker fokuserat på att ta fram folkhälsokampanjer för kunder världen över, inte minst i Storbritannien där man har lanserat en offentlig informationstjänst på Whatsapp. Dessa satsningar är dock otillräckliga för att rädda upp det ekonomiska tapp som kommer av att kunder drar tillbaka annonsinvesteringar och kampanjer. I WPP:s ekonomiska krisplan ska nätverket spara 800 miljoner pund under året. 

Brittiska magasinet ersätter kändisar med sjukvårdshjältar
Brittiska veckotidningen Grazia Magazine låter vanligtvis sina omslag prydas av diverse kändisar. Med coronapandemins utbrott har magasinet valt en annan väg. Den senaste upplagan av Grazia är ett specialnummer med fokus på sjukvården, med fyra olika ettor som alla pryds av sjukvårdspersonal. Rubriken lyder ”Från frontlinjen”. Det skriver The Drum

”Vi står alla i en enorm tacksamhetsskuld till dem, och den här veckans upplaga av Grazia är vårt försök att säga tack till sjukvården och låta deras medarbetare skicka ett tydligt budskap till oss alla”, säger Grazias redaktör Hattie Brett i en kommentar. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.