Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

SJ och Oatly bojkottar Facebook

Publicerad: 1 juli 2020, 06:08

(Uppdaterad)* Nu börjar svenska annonsörer bojkotta Facebook, House of Radon, BCW, F&B och Narva vinner i Sabre och M&C Saatchi ber om lån från brittiska regeringen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SJOatlySabre AwardsForsman & BodenforsNarvaTikTok

Omkring 300 annonsörer har ställt sig bakom bojkotten av Facebook som annonsplattform efter Mark Zuckerbergs hantering av president Donald Trumps inlägg kring protesterna i Minnesota för en dryg månad sedan. Efter Starbucks, Adidas, Coca-Cola och Unilever ansluter nu SJ och Oatly till annonsstoppet. Det rapporterar SvD.

– Själva sakfrågan om rasismens närvaro på de här och andra plattformar är jätteviktig. För oss är det viktigt att synas i sammanhang som vi bedömer är bra, och då blir det naturligt att ta en paus, säger Stephan Ray, pressansvarig på SJ som stoppar annonseringen på Facebook och Instagram tills plattformen ”vidtar åtgärder som visar att de går till botten med de problem som finns.

Oatlys kreativa chef Martin Ringqvist säger: 

– Vi kommer att göra en ordentlig utvärdering av var vi lägger våra mediepengar. Det här är en komplex fråga man inte löser genom symbolhandlingar, utan genom att samla fakta, diskutera, fundera och sedan agera, säger Martin Ringqvist, kreativ chef på företaget.

Även Ikea och H&M har den senaste tiden haft diskussioner om att gå samma väg. För möbeljätten ligger ett sådant beslut nära, medan modekedjan avvaktar.

”I nuläget har vi beslutat att inte delta i bojkotten utan kommer i stället använda vår storlek och makt för att skapa ett samtal kring jämlikhet och öppenhet”, skriver H&M:s presstjänst i ett mejl till SvD.

Sabre till BCW, Narva, House of Radon och F&B
Holmes Reports prestigeutmärkelse i pr Sabre har utsett svenska vinnare i natt. BCW prisades dubbelt som ”Nordic Agency of the Year” och guld i kategorin financial services med kampanjen The Sound of Drowning för Trygg-Hansa. Dubbelt upp blev det också för House of Radon och RFSUs ”Dear Condom” som för andra året i rad vinner ”best use of integrated social media” och även vinner ”Best Social media campaign”. Samt Certificate of Excellence i Best Brand Film.

Forsman & Bodenfors vinner för Volvo Cars The E.V.A. Initiative vinner i kategorin ”Best in show” , pr-byrån Narva vann för sin kampanj Patientriksdagen för Novartis i kategorin ”Community relations” och H+K Strategies, RBK och Making Waves i kategorin ”Marketing communications/CSR” för DO Black - Doconomy.


Fortsatt tungt för M&C Saatchi – ber om stöd från brittiska regeringen
Moderbolaget M&C Saatchi i London tvingades som en konsekvens av bokföringstekniska felaktigheter skriva ned sitt resultat med 150 miljoner kronor i fjol. I mars tvingades bolaget lägga ned kontoret i Los Angeles på grund av effekterna av coronaviruset och dröjer bolaget med att lämna in årsredovisning av samma anledning, rapporterar Campaign. Nu ber bolaget om att få lån från regeringen. Samtidigt skriver bolaget i en kommuniké att resultatet under april och maj ”inte var lika kritiskt som förväntat”.

TikTok ett av världens 100 högst värderade varumärken
2011 kom Facebook in på listan, Twitter 2014 och Instagram 2018. Nu kvalificerar sig TikTok bland de 100 högst högst värderade varumärkena på BrandZ’s lista. Värderingen beräknas till 16,9 miljarder dollar (plats 79 på listan) och gör att bolaget bland annat hamnar före Uber (85), Adidas (92) och Pepsi (99). Det rapporterar MarketingWeek.  

... och Indien stoppar TikTok
Den indiska regeringen förbjuder 59 appar utvecklade av kinesiska bolag, det skriver Techcrunch. Bakom beslutet finns från Indien en oro över att apparna är involverade i aktiviteter som hotar landets säkerhet, i synnerhet hanteringen av användardata. Bland apparna återfinns videoappen TikTok. 

* = I en första version av artikeln skrev Resumé att SJ och Oatly var först ut bland svenska bolag att bojkotta Facebook som annonsplattform när det i själva verket Simris Alg och Houdini hann före.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.