Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Skodas besked: Hoppar av om hockey-VM spelas i Belarus

Publicerad: 18 januari 2021, 06:06

Skodas tweet.

Skoda vill stå upp för mänskliga rättigheter, strategin bakom SD-kanalen Riks och Marc Pritchard menar att framtiden för all marknadsföring är programmatisk.


Ämnen i artikeln:

FacebookSkodaMarc PritchardSDJoakim Wallerstein

Skoda har varit sponsorer till VM i ishockey i 28 år. Men det kan det få ett abrupt slut om det blir så att ishockey-VM spelas i Belarus. På Twitter skriver Skoda:

”Vi respekterar och vill lyfta fram mänskliga rättigheter. Därför kommer Skoda att dra tillbaka sponsorskapet om Belarus är en av värdnationerna”.

Ishockey-VM är tänkt att avgöras i maj – i just Belarus och Lettland. Med sitt uttalande samlar sig Skoda till de kritiska röster som höjts mot just Belarus. Detta med anledning av diktatorn Aleksandr Lukasjenkos brott mot mänskliga rättigheter.

SD-kanalen Riks inspireras av TV4 – ska nå unga, arbetare och kvinnor
Inför valet 2022 har Sverigedemokraterna sjösatt sin tv-kanal Riks, som finns online. Sedan kanalen drog igång i november har tittarna fått se inslag som exempelvis ”Dina skattepengar går till islamister” och kända personer som gästat är bland andra författaren Einar Askestad, historikern David Lindén, yttrandefrihetsexperten Nils Funcke, höjdhopparen Patrik Sjögren, entreprenören Bert Karlsson och allt-i-allo-personligheten Alexander Bard.

Enligt kommunikationsplanen är förhoppningen att framför allt unga, arbetare och kvinnor nås med den rörliga satsningen. Kanske är det precis därför som tv.-satsningen också frontas av tre kvinnor som programledare. TV4 är inspiration beträffande ”ljud och ljus och sånt”, enligt partiets kommunikationschef Joakim Wallerstein.

– Det här är ju ett försök för oss att ta nästa steg. Vi ser att sociala media går allt mer från stillbilder och korta textinlägg till rörligt. Och vi följer med de strömmarna, säger Joakim Wallerstein till Svenska Dagbladet som gjort ett djupdyk i kanalen och syftet med den. 

Facebook förbjuder reklam för vapenutrustning inför Joe Bidens installation
Veckan inför det amerikanska valet stoppade Facebook alla politiska annonser i ett försök att undvika en ny Cambridge Analytica. Nu förbjuder Facevook reklam för vapentillbehör och vapenrelaterad utrustning i USA, åtminstone fram till den 22 januari. Det kan till exempel handla om skyddsvästar och vapenhölster, sedan tidigare är reklam för själva vapnen också förbjudet. Beslutet kommer naturligtvis efter att Trumpanhängare stormade Kapitolium i Washington DC för några veckor sedan. Joe Biden svärs in som president den 20:e januari. Detta skriver Dagens Nyheter. 

Marc Pritchard: Programmatic är framtiden för all marknadsföring
Det var uder ett panelsamtal på CES 2021 som P&G:s varumärkeschef Marc Pritchard intervjuades. Då sa han att den oundvikliga framtiden för reklam kommer att vara helt digitaliserad och omfatta realtidshandel.

– All reklam och media kommer att bli digital, programmatisk, datadriven och automatiserad. Den kommer att göra det möjligt för oss alla att definiera publiken som vi vill nå, vilken typ av programmering som vi vill att våra varumärken ska associeras med och sedan låta det hända, sa han i paneldebatten. Detta skriver Adweek. 

Mother lanserar mediebyrå
Media by Mother lanseras som en del av byrån Mothers amerikanska verksamhet. Initialt kommer den att huseras i Mothers New York-kontor, men ska inom kort också lanseras i Los Angeles. Byrån kommer att ledas av Dave Gaines, grundare och vd samt Will Heins, veteran från Omnicom Media Group som tidigare också jobbat med global erbjudandeutveckling på Accenture. Detta skriver Adweek.

 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.