Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Snapchat kopierar Tiktok – betalar användare för viralt innehåll

Publicerad: 24 November 2020, 07:31

Foto: Unsplash

En av världens största annonser lägger om strategin för innehållsproduktion, Facebook förbereder kampanj för vaccinering mot covid-19 och Snapchat ska vinna över publik från Instagram och Tiktok genom att betala för viralt innehåll. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

FacebookCoronavirusetSnapchatInstagramTikTokInfluencerPublicis GroupeJoe BidenDonald TrumpPresidentvalet 2020

Nyligen rapporterades att Instagram tagit fram videofunktionen Reels som svar på den kinesiska videoappen Tiktoks framgång. Nu svarar även videoappen Snapchat, genom att lansera funktionen Spotlight som enligt bedömare är en tydlig utmanare till Tiktok. Liksom förlagan går det att publicera korta videoklipp till musik. För att locka användare att välja den egna funktionen framför Instagrams eller Tiktoks har Snapchat även en egen strategi. Varje dag fram till och med årsskiftet kommer användare som lyckas göra en video viral på plattformen få dela på en pott om en miljon dollar, vare sig användaren har många följare eller inte. Det rapporterar The Verge

Mondelez väljer Publicis – tar ny riktning
Mondelez hör till en av världens tyngsta annonsörer, med reklamutgifter på cirka 1,2 miljarder dollar 2019. Matjätten samlar varumärken som Philadelphia, Oreo och Marabou. Nu byter bolaget strategi, och knyter till sig Sir Martin Sorrells Mediamonks och Publicis Groupe för global contentproduktion. Man har tidigare jobbat med flera lokala byråer, något det nu är slut med. Samtidigt introducerar Mondelez en ny modell för sin produktion, som ska öka mängden personaliserat innehåll. 

– Våra partners kommer att ge en enkel och snabb lösning som erbjuder det bästa vad gäller kreativitet, kompetens inom media och teknologi för vår portfolio av globala och lokala varumärken, säger Martin Renaud, marknadschef och verkställande vicepresident på Mondelez International, enligt Campaign

Läs mer: Exklusiv intervju med sir Martin Sorrell om reklamjättarnas kris: ”På väg mot total katastrof”

Facebook förbereder kampanj för vaccin
Den sociala medie-jätten förbjöd tidigare i höstas annonser som avråder folk från att bli vaccinerade. Nu skriver Financial Times att Facebook förbereder en kampanj för att få sina användare att vaccinera sig mot coronaviruset, när ett godkänt vaccin väl tagits fram. Detta efter att Joe Biden vunnit valet, en president som Facebook nu sägs vilja blidka, enligt tidningen. Techbolaget sägs även planera att ge fler incitament för användare att dela material om Parisavtalet som Donald Trump lämnat men som Joe Biden planerar att ansluta landet till igen.  

Ny statistik ska visa hur det går för svenska influencers på Youtube
Tv-branschens gemensamma mätföretag MMS visar vanligtvis statistik för svenska tv-program. Att rörligt innehåll numera konsumeras på andra plattformar är knappast en nyhet, och med bakgrund i det senaste decenniets utveckling kommer MMS numera inkludera statistik från Youtube. Förändringen kommer enligt vd:n Magnus Anshelm efter att ledande aktörer inom tv och internet sagt att Youtube numera är en så pass viktig aktör. Detta enligt Kulturnytt

Statistiken kommer att tas fram under det första halvåret nästa år, och visa siffror för de mest populära kanalerna på Youtube. Bland annat innehåll från Therese Lindgren, en av Sveriges mest populära och framgångsrika influencers, kommer att synas i statistiken. 

Läs Resumés helgintervju med Therese Lindgren: ”Många unga vuxna spenderar mer tid med mig än med sina föräldrar” 

Joe Biden spenderade mest på reklam
Tre veckor har gått sedan amerikanarna röstade fram Joe Biden som president, vilket innebär ett slut för Donald Trumps mandatperiod. Nu visar statistik från Kantar Sifo hur många dollar som spenderats på reklam för respektive kandidat under valet. 

Medan Joe Biden spenderade 661 miljoner dollar ur egen ficka, var motsvarande summa för Donald Trump 500 miljoner dollar. Joe Biden var även den kandidat som fick störst stöd av sina väljare, som lade över en miljard dollar på reklamkostnader i kampanjen. Från republikanskt håll tog Donald Trumps kampanj emot mer än 760 miljoner dollar. Totalt spenderades 8,5 miljarder på politisk reklam under valperioden. Den stat som fick den största delen av kakan var Kalifornien, vars reklamintäkter växte med 475 miljoner dollar. Det rapporterar Adage

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.