Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Snoop Doggs ”Drop it like it's hot” ska få fler att rösta

Publicerad: 19 Oktober 2020, 06:35

Artister sluter upp för att få fler att rösta, Facebook raderar 2,2 miljoner annonser och Kanye West fortsätter dra nytta av pr-effekten från valet. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Hillary ClintonPresidentvalet 2020Donald Trump

Snoop Dogg har sagt att han för första gången nånsin kommer att rösta i 2020 års presidentval. Det har The Democratic National Committee (DNC) nu tagit fasta på och släpper en video med den 16 år gamla hitlåten ”Drop it like its hot” för att få medborgarna att ”droppa” sina valröster i val-lådorna. ”Drop it like it’s hot, vote!”, säger en kvinna i videon innan hon släpper sin valsedel. Vidare talas det om vikten av att faktiskt gå och rösta. Men Snoop Dogg själv dyker inte upp i den en minut långa reklamfilmen. 

Ett annat stöd från lite oväntat håll kommer från The Beastie Boys, som har licensierat låten ”Sabotage” till en reklamfilm för Joe Biden. Det vore kanske inte så konstigt om det vore något som Beastie Boys brukade ägna sig åt. Men sedan bandmedlemmen Adam ”MCA” Yauch död 2012 har låten endast licensierats två gånger. En gång för en Star Trek-trailer 2015 och en gång för Activisions spel Destiny 2, 2017. Och nu är det alltså dags igen. Detta skriver Adweek.

SAS utreds av KO – kan få restriktioner i marknadsföring
Nu ställs hårda krav på SAS för uteblivna återbetalningar, efter att hundratusentals människor fortfarande väntar på att flygbolaget ska betala tillbaka pengar för uteblivna resor. Detta har fått Konsumentombudsmannen, KO, att utreda saken och ”inom den allra närmaste framtiden” ska myndigheten agera, enligt Dagens Industri. 

Det kan bli tal om rättsliga åtgärder mot SAS, bland annat ett föreläggande där flygbolaget förbjuds att använda viss marknadsföring.

Kanye West fortsätter dra pr-nytta av valet – släpper låt
Förra veckan stod det klart att Kanye West, som själv hade tänkt ställa upp i kampen om att bli USA:s nästa president, släpper en kampanjfilm inför valet. Framför en amerikansk flagga uppmanade han amerikanarna att skriva in hans namn på sina valsedlar. Samtidigt hade han släppt en kampanjsajt med merch, där keps och hoodies kostar dubbelt så mycket som Donald Trumps eller Joe Bidens

Men Wests försök att spinna på pr-effekten som valet kan ge slutar inte där. I helgen släppte han en ny singel som handlar om hans presidentvalskampanj. ”Du pratar med en presidentkandidat”, rappar han i singeln som har fått namnet ”Nah Nah Nah”. Detta skriver sajten NME.

Presidentvalskampanjerna kommer avgöras precis i slutet
Donald Trump genomför sin omvalskampanj i rasande takt medan Joe Biden mer lutar sig tillbaka. Detta enligt Reuters. Biden åker till North Carolina på söndag och Florida på måndag medan Trump betar av olika delstater varje dag fram till och med torsdag: Nevada, Arizona, North Carolina. Om detta är en effekt av opinionsundersökningarna är oklart, men klart är att Biden leder med 9,0 procentenheter över Donald Trump, enligt Real Clear Politics. Fivethirtyeights uppskattar att Biden har 87 procents chans att vinna den 3:e november och därmed bli USA:s nya president. Det ska dock föras till protokollet att inför förra presidentvalet såg oddsen liknande ut till Hillary Clintons favör. Som vi alla vet nu så blev det inte som spåkulan då sade.

– Vi får inte bli självgoda, för sanningen är att Donald Trump fortfarande kan vinna det här, och allt tyder på att det här kommer att avgöras på slutsträckan”, skriver Bidens kampanjchef Jen O'Malley Dillon i ett meddelande till de som stödjer Bidens kampanj ekonomiskt.

Facebook: Vi har stoppat över två miljoner annonser
2,2 miljoner annonser på Facebook och 120 000 inlägg på Instagram ska ha stoppats av plattformen själv, skriver AFP. Detta är inlägg som raderats i samband med presidentvalet den 3 november. Alla annonser har som gemensam nämnare att de försökt förhindra eller försvåra för röstning. Nick Clegg, Facebooks ansvarige för globala frågor, säger till Journal du Dimanche att 35 000 anställda jobbar med säkerheten på plattformarna och med att ”öka säkerheten inför valet”.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.