Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Spotify och Google skickar hem anställda som följd av Coronaviruset

Publicerad: 11 Mars 2020, 07:28

Google och Spotify uppmanar medarbetare att jobba hemifrån.

Foto: PXHere / Pressbild

Spotify och Google uppmanar anställda att jobba hemifrån som följd av Coronaviruset, Netflix får boost av Coronaskräcken och Blocket förbjuder annonser för handsprit. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SpotifyProcter & GambleCoronavirusetSkyArbetsförmedlingenNetflixGoogleBlocket

”Jag har bett Spotifyanställda arbeta hemifrån de närmaste två veckorna på grund av den höjda risken för covid-19. Vi har alla en skyldighet att fördröja spridningen av viruset och därmed det förväntade trycket på vårt sjukvårdssystem. Jag hoppas andra företag i Sverige följer efter”, skriver Spotifys vd Daniel Ek på Twitter. 

Enligt ett internt mejl som TT tagit del av har ingen medarbetare på Spotify bekräftat smittad av coronaviruset. 

Även Sundar Pichai, vd på Googles moderbolag Alphabets, rekommenderar nu samtliga anställda i USA och Kanada att jobba hemifrån, skriver Di Digital. Sedan tidigare har Google-anställda i San Francisco, Dublin och Seattle uppmanats att inte komma in till kontoret. 

Andra techjättar som Apple och Microsoft har också uppmanat anställda att arbeta hemifrån. 

LÄS MER: Så tacklar eventbyråerna Coronaviruset

LÄS MER: Så drabbar Coronaviruset svenska byråer i Kina: ”Tuff situation”

Coronaviruset ger boost till Netflix
Den ökade oron för Coronavirusets spridning gör att allt fler spenderar mer tid innanför hemmets fyra väggar, vilket driver på en efterfrågan på digitala tjänster. The Drum skriver att matleveranstjänsten Deliveroo och streamingjätten Netflix är två aktörer som just nu får en boost som följd av Coronaviruset. En undersökning av betalbolaget Barclayard visar en tillväxt på 12,4 procent för prenumerationsbaserade underhållningstjänster såsom Netflix, medan matleveranstjänster ökat med 8,7 procent. Förlorarna är föga förvånande de fysiska butikerna och restaurangerna. Enligt undersökningen minskade försäljningen i varuhus med 3,6 procent i februari medan restaurangsektorn tappade 6,4 procent. 

Blocket förbjuder annonser för handsprit
Coronaviruset har gjort handsprit till en minst sagt hett eftertraktad vara, och är slutsåld på många apotek. Det har gjort att priserna på andrahandssajter trissats upp. Di Digital skriver att Blocket nu förbjuder annonser för bland annat handsprit, munskydd och desinfektionsmedel. Sedan tidigare har det inte varit tillåtit att skriva virusets namn i anslutning till annonser för vissa produkter.

”Vi har heller aldrig tillåtit osubstantierade hälsopåståenden och är restriktiva kring hälsopreparat och utrustning varför vi nu utökar vårt regelverk genom att ta bort och inte tillåta denna typ av annonser för att undvika skenande prissättning och göra vår plattform ännu tryggare för våra användare”, skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

Adtechbolagen: Vi skadar inte av Corona-svartlistningen
Även annonsörer skyr Corona och har börjat svartlista den på sina programmaticköp. I februari blev ”Corona” det näst vanligaste ordet på listor för blockerade ord, trumfat endast av ”Trump”. Nu uppger dock flera adtechbolag för Adweek att de inte har upplevt någon anmärkningsvärd påverkan från Corona på sin affär. Ameet Shah, vice vd på Prohaska Consulting, säger till Adweek att adtechbolagen antagligen kommer att se en minskad efterfrågan på budgivning och minskade intäkter, men att det inte borde få en större påverkan på bolagens verksamhet. Han tror snarare att det kommer bli nyhetssajterna som får ta den hårda smällen.

Sky tar över P&G:s tron som Storbritanniens största traditionella annonsör
Tv-bolaget Sky är den annonsör som nu lägger mest reklampengar på traditionella medier i Storbritannien, skriver Marketingweek. Sky ökade sina investeringar med 44 procent under 2019, bland annat med en stor kampanj som frontades av den brittiska filmstjärnan Idris Elba och sin första julkampanj. Procter & Gamble minskade i stället investeringarna traditionella medier med cirka 27 procent. P&G är nu Storbritanniens tredje största annonsör, efter Sky och McDonald's. 

Ännu ingen Corona-effekt på arbetsmarknaden
I slutet av februari var 377 000 personer inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen, 28 000 fler än vid samma tidpunkt i fjol. Som andel av arbetskraften har arbetslösheten stigit från 6,9 till 7,4 procent, enligt Arbetsförmedlingens månadsstatistik. I statistiken märks dock ännu inte någon coronaeffekt, viruset har alltså inte orsakat störningar i exempelvis produktion och handel som påverkat jobben. Det skriver DN

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.