Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Spotify tar ställning för svarta i USA: ”Nu är det inte tid att vara tyst”

Publicerad: 1 Juni 2020, 06:31

Spotifys vd Daniel Ek.

Foto: Spotify

Spotify twittrar sitt stöd till protesterna mot polisvåld mot svarta, influencers förlorar miljoner under coronakrisen och Klarna börjar skicka pushnotiser för reklam. Det och mer i dagens nyhetssvep.


Ämnen i artikeln:

Daniel EkKendall JennerMark ZuckerbergKlarnaGoogleDonald TrumpTwitterSpotifyInfluencerFacebook

Spotify tar ställning mot polisvåld mot svarta
Sedan den mörkhyade Minneapolisbon George Floyd dödats under ett polisingripande har stora protester utbrutit för att ta ställning för svartas rättigheter. Det har utmynnat både i våldsamma protester på gator, och på sociala medier. 

I spåren av demonstrationerna har en rad varumärken gått ut och tagit ställning. Bland annat Google, Twitter, EA Sports, Adidas och Nike. 

Nu ställer sig svenska Spotify till samma led. Det rapporterar Di Digital

På musiktjänstens Twitterkonto skriver man att Spotify kommer att använda sin plattform för att förstärka svarta röster: 

”Vi känner solidaritet med alla svarta – våra anställda, våra partners, artister och kreatörer – i kampen mot rasism, orättvisa och ojämlikhet. Nu är det inte tid att vara tyst. Vi kommer att fortsätta att använda kraften i vår plattform för att förstärka svarta röster så att de hörs”. 

Även Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek tar ställning, genom ett eget inlägg på Twitter. 

”Jag är skräckslagen av våldet och orättvisan som drabbar svarta om och om igen. Spotify vägrar vara tysta”, skriver han. 

Så mycket förlorar influencers på grund av coronakrisen
Den digitala byrån Attain har analyserat över 500 influencerkonton på Instagram, för att räkna ut hur mycket de sponsrade inlägget sjunkit till följd av coronaepidmin. Liksom i många andra sektorer är raset markant – cirka 33 procent av intäkterna har helt försvunnit. Fler än hälften, 66 procent, har redovisat färre jobb under våren. Över tio procent har helt förlorat inkomsten. Det rapporterar Expressen

Ett exempel på en influencer som legat lågt den senaste tiden är modellen och realitystjärnan Kendall Jenner. Hon har inte lagt ut ett enda sponsrat inlägg sedan karantänen började. Det motsvarar ett möjligt tapp på 20 miljoner kronor i förlorade intäkter. 

Klarna skickar pushnotiser för reklam
Svenska betaljätten Klarna lanserade nyligen en ny shoppingfunktion i sin app. Nu börjar man skicka ut pushnotiser, för att göra reklam för butiker som går att använda i appen. Det rapporterar Feber

Pushnotisen leder sedan vidare till den länkade butikens e-handel, till exempel modebolaget Nelly. Funktionen går att stänga av, men är inställd som standardläge. 

Mark Zuckerberg tar ställning för Donald Trump
Twitter har nyligen väckt stor uppmärksamhet, bland annat sedan man lagt till faktagranskande länkar under flera Twitterinlägg av USA:s president Donald Trump. I slutet av förra veckan väckte man än en gång presidentens ilska, då mikrobloggen försåg ett inlägg om protesterna i Minnesota med en varning av anledningen att man ansåg att det glorifierade våld. 

Nu tar Facebooks vd Mark Zuckerberg ställning för president Donald Trump, genom att gå ut och berätta varför Facebook inte kommer att göra som Twitter. Det rapporterar The Verge

I ett inlägg skriver Mark Zuckerberg att man väljer att låta inlägget vara, eftersom att man vill tillåta användare att uttrycka sig fritt så länge det inte riskerar att åsamka någon skada. 

”Jag är inte bara ansvarig för att reagera på detta som mig själv, utan också som en ledare av en institution dedikerad till yttrandefrihet. Jag vet att många är upprörda över att vi låter presidentens inlägg ligga kvar, men vi anser att våra användare ska få uttrycka sig fritt så länge inläggen inte utgör någon risk”, skriver han. 

Google ändrar sättet att ranka sidor
Kampen om att synas högst upp bland resultaten vid en googling blir nu ännu tuffare. Detta sedan Google meddelat att man kommer att börja räkna in användarupplevelsen på en hemsida, som en ytterligare avgörande faktor. Vad en dålig användarupplevelse kännetecknas av är aningen luddigt, men det skulle till exempel kunna röra sig om pop-up-rutor och innehåll som hoppar runt på sidan. 

Enligt en talesperson för Google kommer uppdateringen att ske tidigast i början av nästa år. Det rapporterar The Verge

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.