Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Spray lovar att ta bort corona – anmäls till KO

Publicerad: 23 April 2020, 06:37

Rengöringsmedel som marknadsförs som att ta bort corona, HIV och vattkoppar säljs i Dollarstores butiker, amerikaner vill att varumärken bidrar med samhällsnytta under krisen och Coca-cola pausar marknadsföringen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Resumé har tidigare rapporterat om företag som skor sig på människors oro för att smittas av det nya coronaviruset och i förra veckan fällde KO Katrin Zytomierska för marknadsföring av fiskolja mot corona. Nu har rengöringsmedlet från företaget Hycolin som påstås få bort coronaviruset till 99,99 procent anmälts till Konsumentombudsmannen. Produkten säljs bland annat i Dollarstores butiker. På flaskans baksida trycker tillverkaren på att medlet också är effektivt mot bland annat ”HIV, hepatit C, vattkoppor, röda hund och herpes”. Det rapporterar Aftonbladet.

Nu undersöker Dollarstore produkten.

– Den kommer från en leverantör vi använt i 20 år och som vi litar på. Men nu har vi bett den leverantören att kolla närmare på den här produkten efter att vi fått påstötningar från ett par håll. Vi är i full gång att utreda det här, är det tveksamt kommer vi dra tillbaka produkten, säger kommunikationschefen Bent Holm.

Coca-Cola pausar marknadsföringen
Coca-Cola har satt marknadsföring för merparten av sina marknader på paus eftersom det sett  en minskning av ROI som ett resultat av coronavirusutbrottet. Det berättade vd James Quincey i ett samtal med investerare i tisdags. I resultatet för första kvartalet har läskedryckjätten har sett en ”betydande och djupgående inverkan” på sin verksamhet som ett resultat av Covid-19-pandemin med 25 procent i minskad försäljningsvolym. Det rapporterar Marketing Week. Bedömningen är att varumärkesbyggande kommunikation har ”begränsad effektivitet” just nu.

IPG förbättrar resultatet – koncernchefen varnar
Holdingbolaget IPG, där bland annat de svenska byråer IUM och Prime/Weber Shandwick ingår, minskade omsättningen med 1,6 procent jämfört med första kvartalet i fjol till 1,97 miljarder dollar under Q1 2020. Resultatet förbättrades till 4,7 miljoner dollar jämfört med 8 miljoner med förlust förra året. I samtalet med investerarna under onsdagen varnade IPG:s styrelseordförande och koncernchef Michael Roth för att siffrorna inte är talande för hur det kommer se ut under återstoden av 2020. Det rapporterar Campaign

”Tyvärr avspeglar inte våra solida resultat under det första kvartalet resten av året.”

Tre av fyra amerikaner anser att varumärken ska bidra i kampen mot coronaviruset
Det finns en tydlig efterfrågan hos den amerikanska allmänheten att se företag bidra till samhällsnytta just nu, det visar en ny studie från kommunikationskonsultföretaget Porter Novelli som The Drum har tagit del av. 

• 75% av amerikanerna anser att företag har ett löpande ansvar i frågan o

• 77% tror att företag måste visa att de fattar beslut för nationens bästa. 

• 75% anser att hur företag agerar under de kommande månaderna kommer att ha en direkt påverkan på om de stöder dem i framtiden. 

• 73% av amerikanerna sa att de kommer ihåg de företag som fattade dåliga beslut under coronavirus-pandemin. 

• 71% av de tillfrågade säger att de skulle sluta köpa ett varumärkes produkter eller tjänster om de skulle agera ansvarslöst under krisen.

Universitet satsar på info om corona i förorterna
Universiteten i Lund, Göteborg och Stockholm kommer att erbjuda information om corona till boende i storstadsförorter för att minska smittspridningen, rapporterar SR Ekot. Materialet kommer att publiceras på bland annat arabiska och somaliska. Informationen distribueras i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer men har anpassats till boende i vissa förorter, där trångboddhet är vanligare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.