Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Starka reaktioner mot BMW:s Greta Thunberg-travesti

Publicerad: 7 December 2020, 07:33

BMW:s Greta Thunberg-annons anses vara tondöv, regeringen fortsätter satsa på coronainformation via influencers men FHM fortsatt avvaktande och forskare kritiserar begrepp som ”klimatpositiv”. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Helgens största snackis i mediebranschen var Greta Thunbergs tillfälliga chefredaktörsskap på Dagens Nyheter. Under söndagen följde hela tidningens innehåll i den världsberömda klimataktivistens linje fakta framför åsikter, något som mötts med både hejarop och kritiska röster.

Många av tidningens annonser följde även samma tema, även de granskade av Greta Thunberg. Naturskyddsföreningen la bland annat beslag på den eftertraktade sida 3 medan Coca-Cola tog chansen att berätta om hur de tar kliv mot ett ”nettonoll”-utsläpp. Den mest uppmärksammade annonsen kom dock i DN:s kulturbilaga. Där hade BMW gjort en travesti på Greta Thunbergs berömda plakat med sloganen ”Skolstrejk för klimatet”, det plakat Thunberg använt utanför Sveriges riksdag. I BMW:s annons stod det i stället ”Världens bästa bilmärke för klimatet” med en hänvisning till Dow Jones hållbarhetsindex. Annonsen har under helgen fått kraftig kritik i sociala medier för att vara tondöv och för att renommésnylta, något som lyfts av både Aftonbladet och Expressen.

 – Om man ska hårdra det: de som inte tycker om Greta vill ju inte köra runt i en ”Greta-bil”. Och de som tycker om Greta vill inte se hennes attribut i en annons för prestigebilar med stora motorer, säger Ulrika Good, copywriter och föreläsare, som var en av de som reagerade på annonsen.

Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på Dagens Nyheter, säger till Expressen att de under söndagen var extra noga med annonsgenomgången och att det inte varit aktuellt att stoppa någon annons.

”Vi håller på med en översyn av annonspolicyn ur ett klimatperspektiv, men det kommer att bli klar först efter årsskiftet” skriver han till Expressen och fortsätter:

”Vi har haft en dialog med Greta Thunberg om annonspolicyn och hon har sett alla annonser i förväg”

Några av de övriga annonsörerna i tidningens A-del var: Svenska Sällskapet för Medicinsk forskning, Global Challenges Foundation, WWF, Grön Ungdom, Idesign och Håll Sverige Rent.

Klädbranschen kräver möte med Magdalena Andersson

Klädhandeln tillhör en av de kategorier vars försäljning drabbats allra hårdast av pandemin. Under helgen gick därför flera företrädare för klädkedjor som Indiska, Marqet, NilsonGroup, Kappahl, Stayhard, Lindex och Vero Moda ut i ett öppet brev där de kräver ett möte med finansminister Magdalena Andersson (S). I brevet riktar företrädarna kritik mot de ekonomiska stödinsatserna som de menar inte har fungerat. De skriver dessutom att trängsel inte är eller har varit ett problem i branschen.

”För det första så är trängsel tyvärr inget problem i mode, sko och sporthandeln och har inte varit det de senaste snart nio månaderna. Vi har också arbetat hårt med säkerheten för kunder och medarbetare genom att tydligt skylta om både maxantal och att hålla avstånd, satt markeringar i golv, erbjuda handsprit, och använda kontaktlösa betalningar.”

Läs brevet i sin helhet här.

23 forskare: Sluta marknadsför produkter som klimatneutrala och klimatpositiva

I takt med att allt fler företag försökt hitta en position som hållbara och klimatvänliga har det de senaste åren dykt upp en diskussion om huruvida begrepp som ”klimatpositiv” och ”klimatneutral” är lämpliga att använda. Både Reklamombudsmannen och Konsumentverket har flera gånger fällt bolag som använt liknande uttryck för att de varit för vaga. I helgen skrev 23 forskare och experter i klimatfrågan på DN Debatt att begreppen inte borde användas överhuvud taget. 

LÄS MER: Klimatpositiva bolag – marknadsföringstrick eller absolut sanning?

”Idén med klimatkompensation är lockande, men i debatten finns många myter om detta. Och potentialen är begränsad. Kolbindning i vegetation och mark behövs för att fånga delar av den koldioxid vi redan har släppt ut. Vi måste skifta fokus från Sveriges nettomål 2045 till inhemska, verkliga utsläppsminskningar” skriver forskarna.

Regeringen fortsätter satsa på att nå ut med coronainformation via influencers – Folkhälsomyndigheten avvaktande

De senaste veckorna har regeringen gjort flera insatser för att nå ut till unga med information om smittspridning via profiler i sociala medier. Bland annat har statsminister Stefan Löfven haft en digital frågestund med Therese Lindgren och kulturminister Amanda Lind (MP) har haft ett livesänt samtal med Penny Parnevik. Och under förra veckan hade inrikesminister Mikael Damberg ett möte med flera företrädare från influencersfären. Damberg berättade i helgen för P1 att de ser ett läge där smittspridningen ökat mycket bland ungdomar. Inga pengar har hittills varit inblandade i projekten.

”Det är en möjlighet att inte bara tala om de unga utan även direkt till de unga” berättade Mikael Damberg.

Folkhälsomyndigheten har dock inte gjort några liknande insatser.

”Vi har inte diskuterat det”, säger Elisabeth Wall Bennet, kommunikationschef på Folkhälsomyndighet. 

Förändrade beteenden gällande stormarknads-shopping

Enligt en ny analys från Nielsen har pandemin fått stor inverkan på hur vi handlar från stormarknader. Analysen sträcker sig över 15 länder där analysföretaget tittade på de stormarknader som står för 80 procent av branschens totala försäljning. Hela 60 procent av de butikerna, som alltså historiskt presterat väl, har under de senaste nio månaderna sett en minskat försäljning. Å andra sidan har de övriga 40 procenten upplevt en kraftigt ökad försäljning, något Nielsen menar får stora implikationer för hur varumärken sköter sin butiksmarknadsföring. Läs mer om rapporten på The Drum.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.