Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Stjärnan tackade nej till 300-miljonersreklam

Publicerad: 6 december 2021, 07:00

George Clooney Clooney tackade nej till 300 miljoner för en dags jobb.

Foto: TT Nyhetsbyrån

Clooney tackade nej till reklammiljoner, ingen politisk reklam på bussar i Västmanland och Sveriges talman sponsrar sina egna inlägg på sociala medier. Det och mer i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklamGeorge ClooneyTwitterInstagramTescoASA

Skulle du kunna tacka nej till 300 miljoner kronor för en dags jobb? En som uppenbarligen har råd att stå upp för sina moraliska principer är Hollywoodstjärnan och skådespelaren George Clooney. I en intervju med The Guardian förklarar Clooney hur han erbjöds stora mängder pengar för att göra reklam för ett flygbolag.

– Jag blev erbjuden 35 miljoner dollar för en dags jobb. Det var en reklamfilm för ett flygbolag. Men jag pratade med Amal (Clooney, advokaten som är hans fru sedan 2014, reds anm) och vi beslutade att det inte skulle vara värt det, säger George Clooney till tidningen enligt TT.

Flygbolaget var nämligen nära knutet till det land det verkar i.

– Det handlar om ett land som, trots att det är en allierad, agerar tveksamt ibland. Så jag tänkte: Om det här lämnar mig sömnlös om så bara för en minut så är det inte värt det, säger skådespelaren.

George Clooney för dock reklam för kaffe och sitt eget tequila-märke.

Slut för politisk reklam på bussar i Västmanland

Det blir ingen mer politisk reklam på bussar 12 veckor före allmänna val i Västmanland. Det har Kollektivtrafiknämnden nu bestämt, skriver VLT.

Inför EU-valet 2019 skapade en reklam för Alternativ för Sverige sådan debatt att reklamen tillslut fick tas ned.

- Inför valet 2019 var det ett litet parti som bestämde sig för att annonsera på två bussar. Det var både allmänhet och chaufförer som reagerade på den reklamen och då tog man bort reklamen efter ett tag, säger Tommy Levinsson (S), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden, till VLT.

Talmannen gör reklam för sig själv på sociala medier

Talmannen Andreas Norlén har köpt sponsrat innehåll på sociala medier, visar en granskning av Facebooks annonsbibliotek som Svenska Dagbladet har gjort, skriver Aftonbladet

Sedan i somras har han dessutom köpt sponsring av hans inlägg på Instagram.

Joakim Nergelius, professor i rättsvetenskap är förvånad att han ens har ett instagramkonto och är kritisk till tilltaget.

- Han borde hålla sig borta från det. Han har en så pass upphöjd position att han borde ignorera sociala medier, säger han till Aftonbladet.

Vaccintomte har inte kränkt ett stort antal människor

Tescos omtalade reklamfilm med en tomte som visar upp ett vaccinpass var den mest anmälda reklamfilmen i Storbritannien i år. Men den har inte förolämpat ett stort antal människor. Det har brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen (ASA) kommit fram till, skriver Marketing week.

Reklamfilmens kritiker menade att den bidrog till ”medicinsk diskriminering”. Det gör den alltså inte, enligt myndigheten som beslutar att inte ytterligare utreda reklamfilmen.

Twitters nya vd genomför stor omorganisation

Twitters nya vd Parag Agrawal har redan genomfört flera förändringar av ledningsstrukturen och en större omorganisation på utvecklarsidan, rapporterar CNBC enligt Omni.

– Twitter har kritiserats för att vara för långsamt. Vi vill kunna röra oss snabbare och komma till beslut, och Parag har tagit tag i det, säger Twitters chef för bolagskommunikation, Laura Yagerman, till CNBC.

Han har bland annat tilsatt en rad nya direktörer. Ingenjörschefen Michael Montano och design- och forskningschefen Dantley Davis lämnar också sina befattningar vid årsskiftet, skriver Omni.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.