Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Stockholms filmfestivals affisch med gråtande bröstvårta stoppad: ”Kan vara ett pr-trick”

Publicerad: 10 november 2021, 06:43

Stockholms filmfestivals marknadschef menar att deras affisch har blivit censurerad – SL tillbakavisar, nu ska Youtube bli en shoppingdestination och Facebook ger mer makt till användarna att blockera annonser. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

YoutubeStockholms lokaltrafikCensurFacebookKonsumentverket

I går kväll invigdes Stockholm filmfestival. Filmaffischen, som ska marknadsföra festivalen, har på förhand väckt reaktioner. Affischen visar vad som kan tolkas som en gråtande bröstvårta och har censurerats på Instagram, något som ägaren Facebook har bett om ursäkt för. Plattformen valde i efterhand att göra ett undantag från sin nakenpolicy eftersom innehållet bedömdes som konst. GP rapporterar att originalbilden har blivit refuserad och nekad annonsyta på flera håll i Stockholm.

– Det handlar inte om en utan flera annonsörer i Stockholm som reagerat så, vilket känns väldigt förlegat år 2021 i ett land som Sverige, säger Magnus Larsson, marknadsansvarig för Stockholm filmfestival till GP.

Claes Keisu, pressansvarig på SL, känner inte till att företaget skulle ha censurerat någon affisch. Den första bedömningen av annonser görs av Clear channel som sedan upptar en diskussion med SL om de upplever något kontroversiellt. Enligt presschefen har aldrig ett ärende gällande just den här affischen öppnats. 

GP: Hur tänker du kring den reklamskylt som nu ändå sitter uppe?

– Det blir ju bara spekulationer från min sida, men det kan ju röra sig om ett PR-trick. Eller så kan det vara så att festivalarrangörerna satt upp affischer i en annan miljö där andra annonsörer har reagerat.

Marknadschefen för festivalen avvisar att det skulle röra sig om ett pr-trick.

Youtube lanserar sig som shoppingdestination
Pandemin har fått e-handeln att rusa. Det vill Youtube nu slå mynt av när de lanserar sig som en shoppingdestination lagom till julhelgerna. Detta efter år av planering, där man också smygstartade i fjol genom att låta innehållsskapare skriva ut produktlänkar och produkter som visades i klippen. Till skillnad från i Kina, där liveshopping är oerhört stort, har fenomenet hittills gått trögt i USA. Vi får se om Youtube-lanseringen förändrar det. 

Hela lanseringen kommer att föregås av en vecka lång livestream, där utvalda influencers kommer att delta och sälja sina egna produkter genom plattformen. Den livestreamen startar redan i nästa vecka. Om detta skriver Bloomberg.

Facebook stramar åt igen – låter användare blockera annonser för spel och bantningskurer
Under de senaste åren har Facebook skruvat på sitt annonsverktyg genom att låta användare i högre grad anpassa vilken typ av annonser de vill se – och inte. Den senaste i raden av förändringar innebär att användare nu kommer att kunna välja bort reklam för spel och viktminskning. Detta enligt Adage. I samband med att den nya justeringen blev offentlig uttalade sig Graham Mudd, Facebooks vice president för annonsprodukter:

”Vi vill bli bättre på att matcha människors föränderliga förväntningar på hur annonser når dem och samtidigt säga att vi lyssnar på feedback vi fått från rättsexperter, beslutsfattare och andra intressenter kring vikten av att förhindra annonsörer från att missbruka våra verktyg för targeting”. 

Konsumentverket markerar mot vilseledande marknadsföring av kosttillskott
Kunder trodde att de fått ett erbjudande om att prova produkten gratis – i stället blev de inlåsta i ett abonnemang. När de sedan skulle avsluta abonnemanget upplevde de motstånd. Det är anledningen till att Konsumentverket klandrar VM Sverige AB/Vitamails marknadsföring av kosttillskott. Det rör sig om marknadsföring på den egna sajten i form av budskapet ”Prova Metaburn gratis, 60 dagar, endast 79 kronor i portoavgift”. Nu väntar sig Konsumentverket en frivillig rättelse och ett yttrande, senast den 3 november. Det här rapporterar nyhetsbyrån Siren.

Annonsörer i upprop mot nätjättar
Under de sista dagarna av COP26-konferensen har Conscious Advertising Network (CAN) samlat över 250 annonsörer i ett öppet brev riktat till nätjättarna och globala ledare. Anledningen? Man vill att de ska agera mot den desinformation om klimatet som sprids online. Annonsörer som Ben & Jerrys, Sky, Al Gores Organisation och The Climate Reality finns bland de som hittills har skrivit under uppropet. Hittills har denna typ av inlägg och annonser frodats på plattformarna. Nyligen kunde klimataktivistgruppen Stop Funding Heat visa att 113 annonser på Facebook som publicerats mellan januari och oktober i år, med budskap som ”klimatförändringarna är en bluff”, investerade mellan 58 000 till 75 000 dollar på att sprida sina annonser. Detta skriver Campaign.

 

 

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.