Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Storaffär: Buzzfeed köper Huffington Post

Publicerad: 20 November 2020, 07:31

Pinterest lockade annonsörer som ville fly USA-valet och boostade intäkterna, stor medieaffär i USA och Youtube satsar på ljud. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Pinterest lockade annonsörer som ville fly USA-valet – boostade intäkterna
För Facebook och Twitter har en stor del av 2020 handlat om att hantera det politiska innehållet på plattformarna. Pinterest har sin å sida riktat sig till annonsörer som letade efter en tillflyktsort, en kontext fri från politiska budskap och polarisering. Under Q3 ökade Pinterest intäkterna med 58 procent jämfört med 2019 (+443 miljoner dollar) Prognosen för Q4 är en ökning på 60 procent. Enligt plattformens intäktschef Jon Kaplan skapade annonsbojkotten mot Facebook i somras ett tillfälle för Pinterest att marknadsföra sin annonsprodukt. Och medan Twitter varnade sina investerare för vikande annonsinäkter under det amerikanska valet kom användarna till plattformen för att få tips om recept.

”Under valveckan hade det vi såg människor som letade efter - de 30 bästa sökningarna på Pinterest - inget att göra med valet, säger Kaplan till AdAge.

Storaffär: Buzzfeed köper Huffington Post
Verizon Media äger sedan tidigare nyhetssajten Huffington Post. Under torsdagseftermiddagen presenterades ett strategiskt avtal där Buzzfeed lägger vantarna på Huffington Post, i utbyte blir Verizon Media minoritetsaktieägare i Buzzfeed. Det skriver The Guardian. De båda medieföretagen var två stigande stjärnor och disruptiva krafter på mediemarknden under 2010-talet. Men efter år av fenomenal tillväxt har båda företagen tvingats göra omfattande nedskärningar på grund av fallande intäkter sedan Facebook och Google slukat en allt större del av den digitala annonsmarknaden. I maj lade BuzzFeed ned sina nyhetsverksamheter i Storbritannien och Australien.

Verizon köpte HuffPost som en del av förvärvet av AOL, dess tidigare ägare, för 4,4 miljarder dollar 2015. Men telekomjätten har kämpat med affärenoch har letat efter en köpare för HuffPost sedan förra året.

Vox Media förvärvade New York Media i september förra året och Vice Media köpte Refinery29 följande månad.

Facebooks datainsamling kritiseras av Apple
Facebook får en känga av Apples globala integritetschef Jane Horvath  eftersom deras strategi är att ”samla in så mycket data som möjligt” och ”använder även detaljerad data om onlineaktiviteter för riktad annonsering”. Det rapporterar sajten 9 to 5 Mac.

”Den här bristen på respekt för användarnas integritet inkluderas i allt fler av deras produkter” skriver Horvath i ett svar på ett öppet brev sedan flera organisationer kritiserat
varför transparensfunktionen för appspårning i IOS 14 dröjer.

Youtube lanserar ljudbaserade annonser
Många användare ser Youtube som ett alternativ till Spotify för att lyssna på musik. Nu kommer Youtube introducera ljudreklam för målgruppen, vid sidan av ordinarie prerolls.
Det nya formatet kommer helt utan bild. Enligt Variety beskriver Youtube produkten som reklamfilmer som fortfarande förstås om man sluter ögonen. Reklamsnuttarna kommer att vara kring 15 sekunder långa, med stillbilder eller enkla animationer.

Klart: Filmstaden stänger åter alla biografer
Filmstaden stänger alla sina biografer på måndag den 24 november. Beslutet sker efter att regeringen förtydligade att restriktionernas undantag för sittande publik kommer upphöra att gälla.

– Fram till den 22 december ska vi ha stängt. Sedan får man väl se vilka besked som kommer. Olika lokala restriktioner kan ju komma ifråga efter det, säger marknadschefen Helena Eklund till TT. 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.